| Näin Unit4 ERP helpottaa kuntien palkkahallintoa |
| 31.10. |
Kunnat voivat ulkoistaa palkanlaskennan tai tehdä sen itse. Kun se tehdään kunnissa tehokkaan ja joustavan toiminnanohjausjärjestelmän avulla, säilyy kaikki tieto samassa järjestelmässä henkilöstöhallinnon ja taloushallinnon tietojen kanssa. Abilitan asiantuntijat avaavat, ... Lue lisää »Kunnat voivat ulkoistaa palkanlaskennan tai tehdä sen itse. Kun se tehdään kunnissa tehokkaan ja joustavan toiminnanohjausjärjestelmän avulla, säilyy kaikki tieto samassa järjestelmässä henkilöstöhallinnon ja taloushallinnon tietojen kanssa. Abilitan asiantuntijat avaavat, miten kuntien toiminnanohjausjärjestelmä Unit4 ERP:n palkanlaskentamoduuli sujuvoittaa kuntien palkanlaskentaa.

Kun palkkahallinto, henkilöstöhallinto ja taloushallinto on samassa järjestelmässä, ei palkanlaskijan työaika kulu enää tietojen metsästämiseen eri järjestelmistä.
Taloushallinto, HR ja palkanlaskenta samassa järjestelmässä
Unit4 ERP toiminnanohjausjärjestelmä sisältää Abilitan tarjoamana taloushallinnon, henkilöstöhallinnon ja palkanlaskennan. Sanna Kaasinen ja Sami Svanbäck kertovat, miten palkanlaskentamoduuli yksinkertaistaa kuntien palkkahallintoa: yksinkertaistetusti kaikki tieto on yhdessä paikassa ja muutosten toteuttaminen sujuu joustavasti. Kaasinen vastaa Abilitalla palkka- ja HR-moduulien lokalisoinnista ja Svanbäck on pitkän linjan käyttöönottokonsultti, joka on tämän vuoden alusta siirtynyt työskentelemään tuen puolella.
Kunta-alan työehtosopimusten muuttuessa organisaatiot tarvitsevat ketteryyttä. Unit4 ERP mahdollistaa sen, että sopimusmuutokset saadaan nopeasti muutettua järjestelmään konfiguroimalla, eli ohjelmoijan tekemiä koodimuutoksia ei tarvita.
— Kun sopimukset muuttuvat, pystyy joko asiakas itse tai Abilitan konsultti tekemään muutoksia järjestelmään, Svanbäck selventää.
Myös takautuvasti voimaan tulleet sopimusmuutokset saadaan helposti muutettua järjestelmään. Svanbäck muistelee, miten erään asiakkaan käyttöönottoprojektissa sopimus ehti muuttua kesken matkan, mutta määritykset päivitettiin järjestelmään, eikä muutoksesta koitunut asiakkaalle ylimääräistä vaivaa.
Palkanlaskentamoduuli skaalautuu pienen kunnan tarpeista aina suuriin kuntaorganisaatioihin. Isoissa ympäristöissä hyödyt kumuloituvat: mitä enemmän tapahtumia ja palkansaajia, sitä enemmän yhdestä järjestelmästä saatava läpinäkyvyys, kapasiteetti ja automaattinen kirjanpito tuovat mitattavaa hyötyä.
— Ohjelma on tehokas ja sen kapasiteetti riittää isojen palkkamäärien laskemiseen, Svanbäck vakuuttaa.
Järjestelmä löytää virheet automaattisesti
Unit4 ERP on kokonaisuus, jossa henkilöstöhallinto ja palkanlaskenta ovat osa samaa dataa ja samoja prosesseja taloushallinnon kanssa.
— Se on käyttäjän kannalta helpotus, että kaikki tieto löytyy samasta järjestelmästä. Kun palkka vahvistetaan, kirjanpidon tapahtumia ei tarvitse erikseen muodostaa, tiivistää Abilitan Unit4 ERP käyttöönotto- ja tukikonsulttina kymmenisen vuotta toiminut Svanbäck.
Poissaolot, matkalaskut ja muut palkanlaskentaan liittyvät tiedot siirtyvät järjestelmässä suoraan palkanlaskentaan joko Unit4 ERP:n muista moduuleista tai rajapinnoista. Palkanlaskijan rooli on koota aineisto, tarkistaa poikkeamat ja varmistaa prosessin sujuvuus sen sijaan, että hän metsästäisi tietoa eri järjestelmistä.
Järjestelmän sisäiset tarkistukset tukevat laadunvarmistusta tehokkaasti. Esimerkiksi virheraportti nostaa esiin tilanteet, joissa työntekijämaksuja puuttuu tai palkka on 0 €, jolloin voidaan nopeasti varmistaa, johtuuko se palkattomasta poissaolosta. Tarkistettavia asioita voidaan kätevästi lisätä virheraportille. Kun käsiteltäviä henkilöitä on satoja, selkeä koonti tukee sujuvaa tarkistamista ja ehkäisee virheitä.
Sami Svanbäckin mukaan Unit4 ERP palkanlaskentamoduuli mahdollistaa suurien palkkamäärien käsittelyn joustavasti.
Palkanlaskentaa viranomaisvaatimusten mukaan
Abilita tuntee suomalaisten kuntien arjen ja sitä määrittelevät säädökset. Järjestelmään määritellään viranomaismääräykset ja työehtosopimukset.
— Varmistamme, että palkanlaskenta toimii kunta-alan työehtosopimusten tai muun asiakkaalla käytettävän TES:n ja viranomaisten vaatimusten mukaan, Kaasinen sanoo.
Raportointi tehdään asiakkaiden tarpeiden mukaan. Käyttöönoton yhteydessä järjestelmän mukana tulee perusraportit, mutta asiakas voi rakentaa ja muokata omia raporttejaan vapaasti. Abilita kouluttaa raportointityökalujen käyttöön.
— Tavoite on, että asiakkaat pystyvät itse tuottamaan raportteja ja muokkaamaan niitä. Me olemme taustalla auttamassa, kun tulee kysymyksiä, Kaasinen kertoo.
Abilitan tuki puolestaan huolehtii siitä, että häiriötilanteet hoidetaan nopeasti.
— Näitä hommia on tehty 30 vuotta ja aina palkat on saatu lähtemään ajallaan, Svanbäck toteaa.
Järjestelmää kehitetään jatkuvasti. HR-puoli toimii Unit4 ERP:ssä jo pitkälti selaimessa, ja palkanlaskentaa viedään samaan suuntaan. Tavoitteena on lisätä asiakkaan muokkausmahdollisuuksia: näkymiä ja työnkulkuja voi rakentaa aiempaa ketterämmin.
Järjestelmä helpottaa palkanlaskijan arkea muun muassa näin:
1. Valmiit syötteet, vähemmän virheitä. Työntekijät kirjaavat poissaolot itse järjestelmään. Hyväksytyt poissaolot siirtyvät ohjelma-ajolla palkkatapahtumiksi. Matkoissa päivärahojen tulkinta TES:n tai verohallinnon säädösten mukaan ja hyväksytyt matkalaskut viedään palkka-ajoon. Tunnit ja lisät tulevat työnkululla tai integraatioista.
2. Prosessi diginä alusta asti. Työsopimus sähköisellä lomakkeella, hyväksynnän jälkeen palvelussuhde aukeaa järjestelmässä. Sähköinen allekirjoitus, tilan seuranta raportilla ja valmis sopimus arkistoon.
Kattavat palkanlaskennan työkalut. Takautuvat laskennat, palkkakauden ajot, maksuehdotus/-vahvistus ja palkkaerittelyt (verkkopalkka/web). Lisäksi lomalaskenta, loppupalkka, tulorekisteri-ilmoitukset (myös poissaolot), ammattiliittojen jäsenmaksut, ulosotto, tilastot, lomapalkkavelka sekä valmiit tarkistus- ja täsmäytysraportit.
Tutustu Unit4 ERP toiminnanohjausjärjestelmään |
|
|
| Tietoturvastandardi varmistaa Abilitan toimivan tietoturvakulttuurin |
| 05.09. |
Abilita saavutti keväällä 2025 kansainvälisen tietoturvastandardin: ISO/IEC 27001:2022 -sertifikaatin. Se myönnetään organisaatiolle, joka todistetusti käsittelee tietoja turvallisesti ja vastuullisesti. Sertifioidun yrityksen täytyy osoittaa, että prosessit ovat kunnossa ja että jokainen ... Lue lisää »Abilita saavutti keväällä 2025 kansainvälisen tietoturvastandardin: ISO/IEC 27001:2022 -sertifikaatin. Se myönnetään organisaatiolle, joka todistetusti käsittelee tietoja turvallisesti ja vastuullisesti. Sertifioidun yrityksen täytyy osoittaa, että prosessit ovat kunnossa ja että jokainen työntekijä tietää oman roolinsa osana yrityksen tietoturvaa.

Abilitan tietoturvapäällikkö Matias Wärnå kertoo, että jokaisella yksittäisellä työntekijällä on merkittävä osuus yrityksen tietoturvakulttuurissa.
Lupaus luotettavasta kumppanista
Asiakkaille sertifikaatti tarkoittaa lupausta luotettavasta kumppanista, jonka toiminta on arvioitu riippumattoman tahon toimesta. Asiakkaan tiedot pysyvät turvassa, olivatpa ne henkilötietoja, talouslukuja tai muita arkaluonteisia tietoja.
— Asiakkaalle tämä luo ennen kaikkea luottamusta ja varmuutta. Sertifikaatti osoittaa, että meillä on selkeät ja valvotut toimintamallit, ja että pystymme käsittelemään heidän tietonsa turvallisesti ja vastuullisesti. Olemme sitoutuneet kansainvälisesti hyväksyttyyn standardiin, riskiperusteiseen lähestymistapaan ja jatkuvaan parantamiseen,” kertoo Abilitan tietoturvapäällikkö Matias Wärnå.
Riskiperusteinen lähestymistapa tarkoittaa, että Abilita tunnistaa ja arvioi toimintaan liittyvät riskit, priorisoi ne merkittävyyden mukaan ja kohdistaa resurssit sekä toimenpiteet sinne, missä riskit ja mahdollisuudet vaikuttavat eniten tavoitteiden saavuttamiseen.
Jatkuva parantaminen merkitsee pitkäjänteistä ja systemaattista tapaa kehittää toimintaa niin, että prosessit, tuotteet ja palvelut tehostuvat, laatu paranee ja organisaatio pystyy joustavasti vastaamaan muuttuviin vaatimuksiin.
— Se ei ole kertaluonteinen toimenpide, vaan osa yrityskulttuuria, jossa oppiminen, palautteen hyödyntäminen ja pienetkin parannusaskeleet luovat pysyvää kilpailukykyä, Wärnå kertoo.
Ulkopuolisen tahon säännöllisesti suorittamassa auditoinnissa tarkastellaan esimerkiksi riskienhallintaa, toimintaa poikkeustilanteissa ja sitä, miten jatkuva parantaminen näkyy käytännössä.
Tietoturvakulttuuri osana yrityksen arkea
Sertifikaatin saavuttamista edelsi noin vuoden pohjatyöt, jonka aikana Abilita kävi omat tietoturvaprosessit perusteellisesti läpi. Käytännössä se tarkoitti, että koko henkilöstö kävi läpi oman roolinsa tietoturvaan liittyen.
ISO/IEC 27001:2022 koskee jokaista Abilitan työntekijää. Kaikilla täytyy olla selkeä käsitys omasta roolistaan ja vastuustaan tietoturvassa: mitä täytyy tehdä, mitä ei saa tehdä ja miten toimitaan, kun jokin menee pieleen.
Sertifikaattia myönnettäessä tarkastellaan yrityksen prosesseja ja toimintatapoja. Abilitan tietoturvavastaava Matias Wärnån mukaan kyse on ennen kaikkea yrityksen sisäisestä kulttuurista, ei vain teknologiasta. Ihminen on tietoturvassa hyvin keskeisessä roolissa ja sertifioinnin ideana on varmistaa, että tietoturva kulkee prosesseissa ja työntekijöiden arjessa.
— Ihmiset ovat suuri osa kokonaisuutta. Siksi on tärkeää, että toimintamallit ovat kunnossa. Luomme Abilitalla tietoturvakulttuuria, joka on luonteva ja kiinteä osa kaikkea yrityksen toimintaa" Wärnå painottaa.
ISO/IEC 27001:2022 -sertifikaatti tukee Abilitan lupausta olla Suomen luotettavin julkishallinnon järjestelmätoimittaja. Sertifikaatti on jatkuva sitoumus kehittää toimintaa niin, että asiakkaat voivat luottaa tietojensa olevan turvassa.
|
|
|
| Rovaniemen kaupunki uudistaa taloushallintonsa – Abilita toimittaa Unit4 ERP -järjestelmän |
| 18.08. |
Rovaniemen kaupunki päätti toteuttaa taloushallintopalvelut omana toimintana vuoden 2026 alusta alkaen ja kilpailutti taloushallinnon järjestelmänsä keväällä 2025. Kilpailutuksen myötä hankinnan kohteeksi valikoitui SaaS-palveluna toimitettava Unit4 ERP -toiminnanohjausjärjestelmä. Järjestelmätoimituksesta vastaa suomalainen ... Lue lisää »Rovaniemen kaupunki päätti toteuttaa taloushallintopalvelut omana toimintana vuoden 2026 alusta alkaen ja kilpailutti taloushallinnon järjestelmänsä keväällä 2025. Kilpailutuksen myötä hankinnan kohteeksi valikoitui SaaS-palveluna toimitettava Unit4 ERP -toiminnanohjausjärjestelmä. Järjestelmätoimituksesta vastaa suomalainen Abilita Oy Ab, joka on Unit4:n pitkäaikainen kumppani Suomessa. Käyttöönotto alkaa vuoden 2025 aikana, ja tavoitteena on, että järjestelmä on käytössä vuoden 2026 alkupuolella.
Aiemmin Rovaniemen kaupungin taloushallinto nojasi useisiin eri järjestelmiin ja palveluntarjoajiin. Talouden ammattikäyttäjillä oli käytössään useita erillisiä ohjelmistoja, mikä aiheutti päällekkäistä työtä ja hallinnollista kuormitusta.
Uuden hankinnan tavoitteena on yhdistää koko taloushallinnon prosessi taloussuunnittelusta tilinpäätökseen yhteen kokonaisuuteen. Unit4 ERP -ratkaisu kattaa muun muassa kirjanpidon, käyttöomaisuuskirjanpidon, konsernitilinpäätöksen, taloussuunnittelun, -raportoinnin ja -ennustamisen, osto- ja myyntireskontrat, maksuliikenteen sekä kirjanpitomateriaalin arkistoinnin.
Siirtyminen yhtenäiseen taloushallinnon palvelukokonaisuuteen vähentää manuaalista työtä, parantaa tiedolla johtamista ja helpottaa käyttäjien arkea. Samalla varmistetaan, että järjestelmä tukee kaupungin tarpeita pitkälle tulevaisuuteen.
Abilitan Unit4 ERP -ratkaisu täytti kaikki Rovaniemen hankinnan vaatimukset ja tarjoaa kaupungille kokonaistaloudellisesti edullisen ja laadukkaan ratkaisun. Abilitalle taas Rovaniemen hankinta on merkittävä avaus Lapin alueella.
Unit4 ERP:n käyttöönoton myötä Rovaniemi liittyy kasvavaan kuntien joukkoon, jotka hyödyntävät modernia, kokonaisvaltaista ja pilvipohjaista ratkaisua tehostaakseen toimintaansa.

|
|
|
| Naapurikuntien yhteishankinta toi Päikyn varhaiskasvatuksen tueksi |
| 15.08. |
Vuodenvaihteessa 2025 Maskun, Mynämäen ja Nousiaisten kunnat kilpailuttivat yhdessä varhaiskasvatuksen toiminnanohjausjärjestelmän, joskin tarjous tuli tehdä jokaiselle kunnalle erikseen. Yhteishankinta tarjoaa pienille kunnille merkittäviä etuja: sen sijaan että jokainen toteuttaisi hankinnan ... Lue lisää »Vuodenvaihteessa 2025 Maskun, Mynämäen ja Nousiaisten kunnat kilpailuttivat yhdessä varhaiskasvatuksen toiminnanohjausjärjestelmän, joskin tarjous tuli tehdä jokaiselle kunnalle erikseen.
Yhteishankinta tarjoaa pienille kunnille merkittäviä etuja: sen sijaan että jokainen toteuttaisi hankinnan yksin, voidaan hyödyntää naapurikuntien osaamista ja jakaa resursseja ja kustannuksia, esimerkiksi koulutuksissa ja projektin hallinnassa. Yhteishankinta mahdollistaa myös suuremman volyymin, joka näkyy usein mm. toimittajan hinnoittelussa. Samalla se luo naapurikuntien välille arvokasta vertaistukea ja yhdenmukaistaa toimintaa. Masku, Mynämäki ja Nousiainen toimivat edelläkävijöinä ja hyvinä suunnannäyttäjinä kuntien välisestä yhteistyöstä järjestelmähankintojen toteutuksessa. Me Abilitalla kannustamme muitakin kuntia harkitsemaan vastaavia yhteistyöhankintoja, eteenkin, jos uusi hankintalaki astuu voimaan.
Masku, Mynämäki ja Nousiainen hakivat ratkaisua, joka yhdistää varhaiskasvatuksen hallinnon, toimintayksiköt ja asiakkaat samaan SaaS-järjestelmään. Optiona kilpailutettiin myös toiminnanohjausjärjestelmän kanssa yhteensopiva henkilöstön työvuorosuunnittelu- ja työajanseurantaohjelma.
Kilpailutuksen voitti Abilita Oy. Hankinnan kohteena on Päikky-varhaiskasvatuksen järjestelmä sekä optiona tarjottu Päikky Työvuoro -ohjelma. Käyttöönottoprojekti käynnistyi keväällä 2025 ja tuotantokäyttö alkaa syksyn aikana.
Tervetuloa Päikky-perheeseen Masku, Mynämäki ja Nousiainen!

|
|
|
| Kestävyysdirektiivi – Mikä se on ja miten se vaikuttaa kuntiin? |
| 08.08. |
EU:n kestävyysraportointidirektiivi (CSRD) laajenee vuonna 2026 koskemaan myös keskisuuria ja listattuja pk-yrityksiä, jotka täyttävät tietyt kriteerit. Kuntia direktiivi ei suoraan velvoita, mutta sen vaikutukset voivat ulottua kuntien hallintoon, jos kunnalla ... Lue lisää »EU:n kestävyysraportointidirektiivi (CSRD) laajenee vuonna 2026 koskemaan myös keskisuuria ja listattuja pk-yrityksiä, jotka täyttävät tietyt kriteerit. Kuntia direktiivi ei suoraan velvoita, mutta sen vaikutukset voivat ulottua kuntien hallintoon, jos kunnalla on omistuksessaan yhtiöitä, jotka kuuluvat raportointivelvoitteen piiriin.
Uusi kestävyysdirektiivi CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) herättää Abilitan TAHE-yksikön johtaja Malin Blomqvistin mukaan kysymyksiä kunnissa, erityisesti hankintojen yhteydessä.
— Kunnille tämä direktiivi on suorastaan poikkeuksellisen iloinen uutinen, sillä kuntia kestävyysraportointidirektiivi ei suoraan koske.
Silti direktiivin vaikutus voi ulottua kunnan hallintoon silloin, jos kunnalla on omistuksessaan yhtiöitä, jotka täyttävät direktiivin kriteerit. Näitä voivat olla esimerkiksi energia-, vesi- tai teknisiä palveluja tarjoavat yhtiöt. Tyypillisesti kriteerit täyttäviä tytäryhtiöitä on ainoastaan isommilla kunnilla.
Ketä CSRD koskee?
CSRD-direktiivi tulee voimaan tilikaudesta 2025 alkaen, ja se koskee yrityksiä, jotka täyttävät kaksi kolmesta seuraavasta ehdosta:
- Liikevaihto yli 50 miljoonaa euroa
- Tase yli 25 miljoonaa euroa
- Henkilöstöä yli 250
Entä kunnan vastuu?
Vaikka vastuu raportoinnista on kuntien tytäryhtiöillä, voi kunnalla olla käytännön rooli esimerkiksi kirjanpidon tai järjestelmien hallinnan kautta.
— Joissakin kunnissa tehdään myös tytäryhtiöiden kirjanpitoa, jolloin kuntien talous- ja HR-henkilöstön on hyvä ymmärtää, mitä vaatimuksia raportointiin liittyy, Blomqvist sanoo.
Mitä pitää raportoida ja mitä se vaatii tietojärjestelmältä?
Raportointi perustuu ESRS-standardeihin, ja vaatii tietoa mm. seuraavista osa-alueista:
- Ympäristövaikutukset: CO₂-päästöt, energiankulutus, vedenkäyttö
- Sosiaalinen vastuu: työntekijöiden vaihtuvuus, tasa-arvo, koulutustunnit
- Hyvä hallinto: korruption torjunta, johtamisen läpinäkyvyys
— Osa vaadituista tiedoista saadaan jo nyt helposti esimerkiksi HR- tai palkkajärjestelmistä, kuten henkilöstön vaihtuvuus tai sukupuolijakauma.
Tulevaisuudessa kuitenkin kestävyysraportointiin tarvitaan yhä enemmän konkreettisiin tapahtumiin perustuvaa tietoa, esimerkiksi hiilidioksidipäästöihin liittyviä lukuja. Näitä suoriteperusteisia tietoja ei useinkaan ole saatavilla suoraan järjestelmistä, vaikka ne saattavatkin löytyä esimerkiksi laskujen liitteistä. Tällä hetkellä niitä ei vain kerätä tai käsitellä järjestelmällisesti. Jossain vaiheessa tämä tiedonkeruu on kuitenkin edessä, kun raportointivaatimukset tarkentuvat.
Kestävyysraportointidirektiivi vaatii, että tiedot ovat todennettavissa ja perustuvat mittareihin. Tämä asettaa vaatimuksia myös tietojärjestelmille.
— Abilitan tarjoama toiminnanohjausjärjestelmä Unit4 ERP mahdollistaa tarvittavan tiedon rikastamisen ja suoriteperusteisen seurannan, jolloin monet vaatimukset on mahdollista täyttää. Ongelmallisempaa voi olla niillä organisaatioilla, joiden järjestelmät perustuvat pelkkään kirjanpitoon. Silloin ei ole paikkaa, johon dataa voisi tallentaa, Blomqvist kertoo.

Yhteenveto kestävyysdirektiivin vaikutuksesta kunnille
CSRD ei tuo suoraa raportointivelvoitetta kunnille. Jos kunta omistaa yhtiön, joka joutuu raportoimaan, kunnan talous- ja henkilöstöhallinnolla voi olla keskeinen rooli tiedon tuottamisessa ja järjestelmien kehittämisessä. |
|
|
| Abilitalle on myönnetty ISO/IEC 27001 -tietoturvasertifikaatti |
| 25.06. |
Oy Abilita Ab:lle on 23.6.2025 myönnetty kansainvälinen ISO/IEC 27001:2022-tietoturvasertifikaatti. Sertifikaatti kertoo, että sisäiset prosessimme vastaavat kansainvälisiä standardeja ja käsittelemme omia sekä asiakkaidemme ja kumppaneidemme tietoja systemaattisesti ja tietoturvallisesti. Sertifioinnin ... Lue lisää »Oy Abilita Ab:lle on 23.6.2025 myönnetty kansainvälinen ISO/IEC 27001:2022-tietoturvasertifikaatti. Sertifikaatti kertoo, että sisäiset prosessimme vastaavat kansainvälisiä standardeja ja käsittelemme omia sekä asiakkaidemme ja kumppaneidemme tietoja systemaattisesti ja tietoturvallisesti.
Sertifioinnin piiriin kuuluvat ohjelmistokehitys, käyttöönotto- ja jatkuvat IT-palvelut, SaaS-palvelut ja tukitoiminnot ja IT-projektipalvelut ja konsultointi. Sertifioinnin suoritti riippumaton auditoija Kiwa Sertifiointi Oy.
Työ ei tietenkään pääty tähän. Abilitalla tietoturvallisuuden parantaminen on jatkuva prosessi ja osa jokapäiväistä toimintaamme. Seuraamme aktiivisesti uusia uhkia ja riskejä sekä päivitämme toimintamallejamme ja ratkaisujamme niiden mukaisesti.
Lisätietoa ISO/IEC 27001 standardista löydät mm. Kiwan verkkosivulta.

|
|
|
| Toimitusjohtaja Alfred Sjöholm: ”Haluan luoda yhteiset suuntaviivat ja olla henkilöstölle läsnä” |
| 19.06. |
Abilitan uusi toimitusjohtaja Alfred Sjöholm haluaa olla helposti lähestyttävä ja aidosti läsnä oleva johtaja. Hän aloittaa toimitusjohtajan pestin prosessien selkiyttämisellä, työskentelytapojen yhtenäistämisellä ja strategian jalkauttamisella. Alfred Sjöholm tuo ... Lue lisää »Abilitan uusi toimitusjohtaja Alfred Sjöholm haluaa olla helposti lähestyttävä ja aidosti läsnä oleva johtaja. Hän aloittaa toimitusjohtajan pestin prosessien selkiyttämisellä, työskentelytapojen yhtenäistämisellä ja strategian jalkauttamisella.

Alfred Sjöholm tuo Abilitaan tuoretta näkökulmaa sekä prosessi- ja strategiaosaamista.
Tuore toimitusjohtaja haluaa kannustaa koko organisaatiota uudistumaan ja vahvistamaan omaa tekemistään.
— Meillä on osaava henkilöstö ja pieni vaihtuvuus. Sitä vahvuutta kannattaa hyödyntää. Haluan yhdessä henkilöstön kanssa parantaa, yhtenäistää ja kirkastaa Abilitan toimintaa, jotta meidät tunnetaan jatkossa entistä vahvemmin kuntasektorin asiantuntijana ja luotettavana kumppanina.
Yhtenäisen toimintakulttuurin perustana toimii nykyinen strategia, jonka haluan jalkauttaa vahvemmin koko organisaatioon. Toimitusjohtajan mukaan strategia ohjaa parhaimmillaan sekä johdon että henkilöstön työtä.
Keskeinen kehityskohde on myös toimintatapojen standardisointi. Abilitassa edetään kohti ISO27001-standardin käyttöönottoa, ja sen mukainen tietoturvan ja laadun hallinta nivoutuu osaksi kaikkea tekemistä.
– Haluan eri osastojen toimivan yhtenäisillä periaatteilla, selkeästi ja johdonmukaisesti, Sjöholm painottaa.
Toisen polven abilitalainen
Alfred Sjöholm tuo Abilitaan teknisen ja analyyttisen otteen. Hän on koulutukseltaan diplomi-insinööri, pääaineenaan prosessi- ja systeemitekniikka. Valmistumisensa jälkeen hän työskenteli kehitys- ja projektipäällikkönä terästuotteita valmistavassa OSTP Finland Oy Ab:ssa.
Vaikka Abilita edustaa toimialana uutta kenttää, yritys ei ole hänelle vieras. Alfred on yksi yrityksen osakkaista, ja hänen perheensä historia kietoutuu yhtiön alkuvaiheista aina tähän päivään.
– Vanhempani olivat mukana yrityksen perustamisessa. Sitä kautta olen seurannut Abilitan matkaa koko elämäni ajan.
Sjöholm luottaa Abilitan henkilöstön osaamiseen tuoden mukanaan teollisuuden puolelta vahvaa prosessi- ja strategiaosaamista.
– Minun ei tarvitse olla asiantuntija järjestelmien teknisissä yksityiskohdissa, koska meillä on sitä varten erittäin osaava tiimi. Tehtäväni on luoda olosuhteet, joissa asiantuntijat pystyvät tekemään työnsä mahdollisimman hyvin.
Alfred Sjöholm kuvaa johtamistyyliään jämäkäksi mutta oikeudenmukaiseksi. Hän korostaa erityisesti johdonmukaisuutta ja perusteltuja päätöksiä.
– Pyrin olemaan helposti lähestyttävä ja läsnä. Toimitusjohtajan pitää olla saavutettavissa ja tukemassa henkilöstöä, eikä etäinen hahmo omassa toimistossaan suljettujen ovien takana.
Vapaa-ajallaan Sjöholm hakeutuu luonnon ääreen. Metsästys, kalastus ja mökkiprojektit pitävät huolen siitä, että aika ei käy pitkäksi.
– Minulla täytyy olla koko ajan joku projekti menossa, että en tylsisty, hän nauraa. |
|
|
| Päikky tuomaan sujuvuutta Säkylän varhaiskasvatukseen |
| 16.06. |
Abilita Oy ja Säkylän kunta ovat solmineet toimitussopimuksen varhaiskasvatuksen toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotosta. Keväällä 2025 Säkylän kunta julkaisi hankintailmoituksen tavoitteenaan löytää moderni, tehokas ja kustannuksiltaan edullinen ratkaisu, joka tukisi varhaiskasvatuspalveluiden järjestämistä monipuolisesti ... Lue lisää »Abilita Oy ja Säkylän kunta ovat solmineet toimitussopimuksen varhaiskasvatuksen toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotosta. Keväällä 2025 Säkylän kunta julkaisi hankintailmoituksen tavoitteenaan löytää moderni, tehokas ja kustannuksiltaan edullinen ratkaisu, joka tukisi varhaiskasvatuspalveluiden järjestämistä monipuolisesti ja sujuvasti. Tarjouspyynnön laadinnassa kunta hyödynsi asiantuntijakumppaninaan Valmennustalo Wimmaa Oy:tä.
Kilpailutus toteutettiin avoimella menettelyllä, ja määräaikaan mennessä tarjouksia saapui kolme. Parhaiten Säkylän määrittelemiin vaatimuksiin vastasi Abilita Oy:n tarjous. Sopimuksen myötä Säkylässä otetaan käyttöön Päikky-varhaiskasvatusjärjestelmä ja Abilita Työvuorosuunnittelu – ohjelma, joka palvelee sekä perhepäivähoitajia että kunnan päiväkodeissa työskenteleviä varhaiskasvatuksen työntekijöitä.
Käyttöönottoprojekti on jo hyvässä vauhdissa ja tavoitteena on siirtyä järjestelmien tuotantokäyttöön joulukuussa 2025.
Uskomme, että Säkylän varhaiskasvatuksessa on edessä mutkaton arki – sekä lapsille, huoltajille että varhaiskasvatuksen ammattilaisille!

|
|
|
| Olemme virallisesti Arvostettu työpaikka 2025! |
| 12.06. |
Abilita on saanut Arvostettu työpaikka® ‑sertifikaatin, joka myönnetään yrityksille, joissa työntekijäkokemus on keskimääräistä parempi. Tämä tunnustus kertoo meille siitä, että: ✅ Työntekijät viihtyvät ja kokevat työympäristönsä vakaaksi✅ Yhteishenki on hyvä ja ... Lue lisää »Abilita on saanut Arvostettu työpaikka® ‑sertifikaatin, joka myönnetään yrityksille, joissa työntekijäkokemus on keskimääräistä parempi. Tämä tunnustus kertoo meille siitä, että:
✅ Työntekijät viihtyvät ja kokevat työympäristönsä vakaaksi ✅ Yhteishenki on hyvä ja kommunikaatio avointa ✅ Johto välittää ja kuuntelee palautetta ✅ Henkilöstö kokee työnsä ja työhyvinvointinsa arvostetuksi
Onnistuminen tällaisissa mittauksissa on mainitsemisen arvoista. Sertifikaatti vahvistaa asemaamme työnantajana. Jatkamme tästä kuunnellen ja kehittäen kohti entistäkin parempaa työyhteisöä!
https://arvostettu.fi/sertifioidut/oy-abilita-ab
Kyseessä on ulkopuolisen tahon toteuttaman työntekijäkokemuskysely. Arvostettu työpaikka® -sertifikaatti myönnetään Arvostettu Oy:n toimesta vuosittain pienelle määrälle yrityksiä ja yhteisöjä, jotka saavat työntekijöiltänsä erinomaiset arvosanat työntekijäkokemusta mittaavassa kyselyssä.

|
|
|
| Somero saa käyttöönsä modernin Päikky-varhaiskasvatusjärjestelmän |
| 06.06. |
Someron kaupunki kilpailutti varhaiskasvatuksen toiminnanohjausjärjestelmän syksyllä 2024 ja hankintamuotona käytettiin avointa menettelyä. Someron tavoitteena oli hankkia varhaiskasvatukselle kokonaisvaltainen toiminnanohjausjärjestelmä, jossa varhaiskasvatuksen prosessit hoidetaan hoitopaikkahakemuksista laskutukseen. Järjestelmän tuli sisältää sekä ... Lue lisää »Someron kaupunki kilpailutti varhaiskasvatuksen toiminnanohjausjärjestelmän syksyllä 2024 ja hankintamuotona käytettiin avointa menettelyä.
Someron tavoitteena oli hankkia varhaiskasvatukselle kokonaisvaltainen toiminnanohjausjärjestelmä, jossa varhaiskasvatuksen prosessit hoidetaan hoitopaikkahakemuksista laskutukseen. Järjestelmän tuli sisältää sekä mobiilisovellus huoltajien ja työntekijöiden käyttöön että selainpohjainen ratkaisu hallinnon työntekijöiden sekä kasvattajien käyttöön.
Toimittajaksi valikoitu Abilita ja järjestelmäksi Päikky-kokonaisuus. Somerossa käyttöönottoprojekti on hyvässä vauhdissa ja Päikyn tuotantokäyttöön siirrytään vielä kevään 2025 aikana.

|
|
|
| Eura valitsi varhaiskasvatuksen järjestelmäksi Päikyn |
| 06.06. |
Euran kunnassa kaivattiin varhaiskasvatukseen uutta järjestelmää, joka parantaisi tietojohtamista ja päätöksentekoa, vähentäisi manuaalista työtä ja tukisi paremmin kommunikaatiota huoltajien kanssa. Euran kunta julkaisi varhaiskasvatuksen toiminnanohjausjärjestelmän kilpailutuksen helmikuussa 2025. Tarjouspyynnön ... Lue lisää »Euran kunnassa kaivattiin varhaiskasvatukseen uutta järjestelmää, joka parantaisi tietojohtamista ja päätöksentekoa, vähentäisi manuaalista työtä ja tukisi paremmin kommunikaatiota huoltajien kanssa.
Euran kunta julkaisi varhaiskasvatuksen toiminnanohjausjärjestelmän kilpailutuksen helmikuussa 2025. Tarjouspyynnön laadinnassa käytettiin apuna asiantuntijapalvelua tarjoavaa Valmennustalo Wimmaa Oy:tä.
Kolmesta hyväksytystä tarjoajasta valittiin parhaat vertailupisteet saanut Abilita Oy. Sopimuksen kohteena on Päikky -järjestelmä sekä Abilita Työvuorosuunnitteluohjelma perhepäivähoitajille ja päiväkoteihin. Euran kunnassa Päikyn käyttö alkaa loppuvuonna 2025.
− Odotamme innolla Päikyn saamista käyttöön. Uskomme, että Päikyn avulla pystymme organisoimaan sekä järjestämään varhaiskasvatusta kunnassa entistä sujuvammin sekä konkreettisesti toimipaikoissa että huoltajien suuntaan, kertoo Euran varhaiskasvatuspäällikkö Eero Rantanen.
Meistä on ilo aloittaa yhteistyö kanssanne Eura!

|
|
|
| Mitä markkinavuoropuhelu tarkoittaa ja miksi se kannattaa tehdä ajoissa? |
| 03.06. |
Kuntien hankintaprosessit ovat usein pitkiä, varsinkin kun puhutaan tietojärjestelmäuudistuksista. Liian usein markkinakartoitusta ei tehdä ollenkaan tai se aloitetaan vasta, kun nykyinen järjestelmä on tullut tiensä päähän. Tässä vaiheessa aika on ... Lue lisää »Kuntien hankintaprosessit ovat usein pitkiä, varsinkin kun puhutaan tietojärjestelmäuudistuksista. Liian usein markkinakartoitusta ei tehdä ollenkaan tai se aloitetaan vasta, kun nykyinen järjestelmä on tullut tiensä päähän. Tässä vaiheessa aika on kortilla, henkilöstö kuormittuu ja lopputulos saattaa olla keskinkertainen kompromissi, koska hankintaan ei ole riittävästi aikaa perehtyä. Sen vuoksi markkinoiden tarjontaa kannattaa kartoittaa hyvissä ajoin ennen varsinaisen kilpailutuksen käynnistämistä.

Markkinavuoropuhelun avulla tutustut tarjolla oleviin järjestelmävaihtoehtoihin ja saat apua kuntasi tarpeiden kartoittamiseen.
Mikä on markkinakartoitus ja mitä markkinavuoropuhelu tarkoittaa? Lue eteenpäin, niin kerromme mistä on kyse ja miksi markkinavuoropuhelu kannattaa tehdä ajoissa.
Mikä ero on markkinavuoropuhelulla ja markkinakartoituksella?
Markkinakartoitus on laajempi kokonaisuus, jonka avulla kuntaorganisaatio perehtyy markkinoihin, tuotteisiin, palveluihin ja toimittajiin. Hankinnan valmisteluvaiheessa tehtävä kartoitus voi sisältää esimerkiksi omatoimista tiedonhankintaa, tietopyyntöjä, toimialan kehityksen seurantaa tai muiden hankintayksiköiden kokemuksiin perehtymistä.
Markkinavuoropuhelu on osa julkisten hankintojen suunnittelua ja se voi olla yksi osa markkinakartoitusta. Kunta voi kontaktoida toimittajia itse tai tehdä tietopyynnön eli kutsun markkinavuoropuheluun julkisten hankintojen palvelu Hilmassa, johon palveluntarjoajat lähettävät vastauksensa. Markkinavuoropuhelu auttaa organisaatiota löytämään markkinoiden parhaat toimijat ja käymään keskustelua mahdollisten toimittajien kanssa ennen varsinaisen kilpailutuksen käynnistämistä. Tavoitteena on ymmärtää tarjolla olevat ratkaisut ja varmistaa tulevan hankinnan onnistuminen, jotta kuntaorganisaatio löytää erilaisista vaihtoehdoista parhaan mahdollisen ratkaisun.
Hankintalaki kannustaa käymään markkinavuoropuhelua
Hankintalain mukaan markkinavuoropuhelu on täysin sallittu ja jopa suositeltava käytäntö, kunhan kaikille toimijoille annetaan tasapuolinen mahdollisuus osallistua. Kunta toimii näin sekä strategisesti että vastuullisesti, keräten tietoa hankintaa varten.
Hankintalaki (1397/2016) kannustaa käyttämään markkinavuoropuhelua. Lain 65 § mukaan hankintayksikkö voi ennen kilpailutusta keskustella markkinoilla toimivien ulkopuolisten tahojen, kuten asiantuntijoiden, viranomaisten tai toimittajien kanssa. Näin saadaan tärkeää tietoa hankinnan kohteesta, vaihtoehdoista ja mahdollisista innovatiivisista ratkaisuista. Markkinavuoropuhelu on osa vastuullista ja läpinäkyvää hankintamenettelyä kunhan kunta huolehtii, että ulkopuolisen tahon neuvojen käyttäminen ei johda kilpailun vääristymiseen. Markkinavuoropuhelun avulla kunta voi tehdä kestävämpiä ja paremmin perusteltuja päätöksiä.
Miksi markkinakartoitus kannattaa tehdä ajoissa?
1. Ennakoimalla teet parempia päätöksiä
Aikainen kartoitus avaa näkymän uusimpiin teknologioihin, valmiisiin järjestelmiin ja niiden tuottamiin hyötyihin.
2. Vältät kiireessä tehtäviä päätöksiä
Nopeasti muuttuviin tilanteisiin kannattaa varautua etukäteen. Kun olet jo perillä asioista ja varaat valmisteluun riittävästi aikaa, riskit pienenevät ja prosessi sujuu hallitusti.
3. Kehität omaa toimintaasi
Markkinavuoropuhelu auttaa kuntaorganisaatiota oppimaan ja kehittymään. Sen avulla voi tulla oivalluksia, miten asiat voisi tehdä fiksummin tai helpommin.
Abilita tarjoaa valmiit ja joustavat järjestelmät yli 40 vuoden kokemuksella kuntasi talous- ja henkilöstöhallintoon sekä varhaiskasvatukseen.
Varaa aika markkinavuoropuheluun
|
|
|
| Järvinet Oy:n asiakkaat ottivat käyttöönsä Päikky Hallinnon |
| 05.05. |
Soini, Kuortane ja Ähtäri hankkivat Päikky Hallinnon järjestelmän korvaamaan aiemmin käytössä olevan Abilita Päivähoidon järjestelmän. Päikky Hallinto täydentää kunnilla ennestään käytössä olevia Päikky Päiväkotia ja Päikky Huoltajaa. Kaikki kolme tekivät ... Lue lisää »Soini, Kuortane ja Ähtäri hankkivat Päikky Hallinnon järjestelmän korvaamaan aiemmin käytössä olevan Abilita Päivähoidon järjestelmän. Päikky Hallinto täydentää kunnilla ennestään käytössä olevia Päikky Päiväkotia ja Päikky Huoltajaa. Kaikki kolme tekivät hankinnan Järvinet Oy:n kautta, jossa ovat omistajina. Järvinet tuottaa ICT- ja taloushallinnon palveluita kunnille ja kuntayhtymille. Se on kilpailuttanut varhaiskasvatuksen järjestelmän asiakasomistajilleen vuonna 2023.
Päikky Hallinto on selainpohjainen järjestelmä, joka hyödyntää suomi.fi- palveluja lapsen varhaiskasvatuksen hakemisprosessissa, päätösten toimittamisessa huoltajille sekä muussa hallinnon viestinnässä. Järjestelmä sisältää automaattiset väestörekisteripäivitykset asiakastietorekisterin ylläpitämiseksi, tietojen haun kansallisesta tulorekisteristä sekä tiedonsiirron Varda-palveluun. Päikky Hallinnon lisäksi Ähtärin kaupunki otti käyttöönsä myös Päikkyyn integroidun Abilita Työvuorosuunnittelu -järjestelmän, jossa he suunnittelevat perhepäivähoitajien työvuorot ja julkaisevat ne Päikkyyn sekä seuraavat toteutuneita työaikoja.
Päikyn tuotantokäyttöön siirryttiin Soinissa, Kuortaneella ja Ähtärissä syksyllä 2024. Olemme tyytyväisiä saadessamme auttaa Järvinetin asiakkaita toteuttamaan nykyaikaista sekä kasvattaja- ja lapsiystävällistä varhaiskasvatusta!

|
|
|
| Päikky vastasi parhaiten Vaalan varhaiskasvatuksen tarpeisiin |
| 17.04. |
Vaalan tavoitteena oli löytää mahdollisimman valmis, kokonaisvaltainen ratkaisu, joka mukautuu kunnan tarpeisiin sekä järjestelmä, joka on selkeä ja helppokäyttöinen eri käyttäjäryhmien näkökulmasta tarkasteltuna. Esittelyjen ja tarjousten perusteella Abilitan Päikky toiminnanohjausjärjestelmä ... Lue lisää »Vaalan tavoitteena oli löytää mahdollisimman valmis, kokonaisvaltainen ratkaisu, joka mukautuu kunnan tarpeisiin sekä järjestelmä, joka on selkeä ja helppokäyttöinen eri käyttäjäryhmien näkökulmasta tarkasteltuna. Esittelyjen ja tarjousten perusteella Abilitan Päikky toiminnanohjausjärjestelmä osoittautui kokonaisvaltaisimmaksi ja Vaalan varhaiskasvatusta parhaiten palvelevaksi.
Hankinnan kohteena oli selainpohjaisen ja nykyaikaisen Päikky -kokonaisuuden lisäksi myös Päikkyyn integroituva Abilita Työvuorosuunnittelu.
Käyttöönottoprojekti on jo käynnistynyt ja tuotantokäyttöön siirtyminen tapahtuu kesällä. Olemme iloisia saadessamme aloittaa yhteistyön Vaalan kanssa!

|
|
|
| Hankintalain suunniteltu muutos vaikuttaa kuntien hankintoihin |
| 21.03. |
Hankintalaki vaikuttaa uudistuessaan merkittävästi kuntien hankintoihin myös tietojärjestelmien osalta. Lainsäädäntöesitys on ollut lausuntokierroksella, ja hallituksen tavoitteena on viedä lakiesitys eduskuntaan syksyllä 2025. Lain on tarkoitus astua voimaan vuoden 2026 alussa. ... Lue lisää »Hankintalaki vaikuttaa uudistuessaan merkittävästi kuntien hankintoihin myös tietojärjestelmien osalta. Lainsäädäntöesitys on ollut lausuntokierroksella, ja hallituksen tavoitteena on viedä lakiesitys eduskuntaan syksyllä 2025. Lain on tarkoitus astua voimaan vuoden 2026 alussa.
Mitä lakimuutos tarkoittaa kunnille?
Muutoksen myötä kuntien ja hyvinvointialueiden hankintakäytännöt muuttuvat, erityisesti inhouse-yhtiöiden osalta. Jatkossa julkisen toimijan on omistettava vähintään 10 % sidosyhtiöstä, jotta hankinnat voidaan tehdä ilman kilpailutusta.
Uudistuksella hallitus haluaa lisätä kilpailua, kilpailuneutraliteettia ja markkinoiden toimivuutta. Inhouse-hankinnoissa on omat ongelmakohtansa, eikä se ole kunnalle aina paras mahdollinen vaihtoehto.
Kilpailutuksen avulla kunta voi hankintalain puitteissa itse määritellä tärkeimmät kriteerit, joiden perusteella markkinoilla olevia vaihtoehtoja on helppo arvioida. Mikäli uusi laki astuu voimaan suunnitellusti, nykyisiä järjestelmiä kannattaa arvioida ajoissa ja valmistautua mahdolliseen kilpailutukseen.
Kilpailuttaminen on luultua helpompaa
Jotta pääset kartalle siitä, mitä tietojärjestelmiä on markkinoilla, kannattaa sopia markkinavuoropuhelu toimittajien kanssa. Näin pysyt ajan tasalla, millaisia tietojärjestelmiä kunnille on tarjolla. Vapaamuotoinen markkinavuoropuhelu ei sido mihinkään, eikä vie kuin hetken työajastasi.
Kilpailutusta ei kannata pelätä, sillä se on mainettaan yksinkertaisempaa. Hankintalain mukaisen tarjouspyynnön voit koostaa itse ilman ulkopuolisen konsultin apua. Abilitan kilpailutusopas auttaa sinua kilpailutuksen laatimisessa.
Meillä on pitkä kokemus julkishallinnon järjestelmähankinnoista ja tarjoamme ratkaisuja, jotka on suunniteltu erityisesti kuntien tarpeisiin.
Ota yhteyttä ja varaa markkinavuoropuhelu


|
|
|
| Tekoäly voi tehostaa taloushallintoa, mutta ei korvaa ammattitaitoa |
| 16.01. |
Tekoäly tuo uusia mahdollisuuksia kuntapuolen toiminnanohjausjärjestelmiin. Miten Abilita hyödyntää tekoälyä ohjelmistokehityksessä ja mitkä asiat vaativat yhä asiantuntijan panosta? Abilitan Unit4-yksikön johtaja Malin Blomqvist avaa aihetta ja kertoo, mitä mahdollisuuksia ja ... Lue lisää »Tekoäly tuo uusia mahdollisuuksia kuntapuolen toiminnanohjausjärjestelmiin. Miten Abilita hyödyntää tekoälyä ohjelmistokehityksessä ja mitkä asiat vaativat yhä asiantuntijan panosta? Abilitan Unit4-yksikön johtaja Malin Blomqvist avaa aihetta ja kertoo, mitä mahdollisuuksia ja haasteita tekoälyn soveltamisessa on.

Malin Blomqvist uskoo tekoälyn keventävän prosesseja ja helpottavan taloushallinnon rutiineja.
Abilita tarjoaa ja kehittää ohjelmistoratkaisuja julkishallinnon tarpeisiin. Ohjelmistojen kehitys on merkittävä osa Abilitan toimintaa. Osana kehitystyötä Abilitan kehitystiimi kartoittaa tekoälyn mukanaan tuomia mahdollisuuksia.
Malin Blomqvistin mukaan tekoälyn soveltaminen matemaattisesti monimutkaisissa tehtävissä on yhä rajallista. Tekoäly on edistynyt merkittävästi esimerkiksi tekstin tuottamisessa, mutta matemaattisen tietomäärän käsittelyssä on edelleen haasteita. Tietokoneet ja palvelimet eivät ole riittävän nopeita käsittelemään valtavia datamääriä, jotka monissa taloushallinnon prosesseissa ovat arkipäivää.
— Esimerkiksi täsmäytykset vievät kirjanpitäjiltä todella paljon aikaa ja olemme yrittäneet löytää siihen ratkaisua, mutta kombinaatioita on liikaa. Jos kirjanpidon ero pitäisi löytää 10 000 rivin joukosta, yhdistelmien määrä kasvaa niin suureksi, ettei nykyisten prosessorien teho riitä löytämään ratkaisua kohtuullisessa ajassa, Blomqvist selventää.
— Tällaisissa tilanteissa tekoälystä ei valitettavasti ole juurikaan hyötyä. Todellisten ratkaisujen löytäminen vaatii huomattavasti enemmän prosessitehoa kuin mitä 64-bittisillä tietokoneilla on tarjota, Blomqvist jatkaa.
Yhdeksi esimerkiksi tekoälyn hyödyntämisestä Malin Blomqvist nostaa tiliöinnit.
— Tiliöintien automaatiota voidaan kehittää tekoälyn avulla, mutta työkalut eivät toimi yksinään ilman käyttäjän asiantuntemusta. Tekoäly voi ehdottaa ratkaisuja, mutta käyttäjän täytyy osata arvioida niiden oikeellisuus, hän lisää.
Standardointi ja automaatio sujuvoittavat taloushallintoa
Malin Blomqvist nostaa esiin myös automaation ja standardoinnin tärkeyden taloushallinnossa.
– Automaation hyödyt eivät ole pelkästään tekoälyn varassa. Selkeät standardit ja niiden johdonmukainen noudattaminen vähentävät merkittävästi manuaalista työtä ja virheiden mahdollisuutta.
Blomqvist huomauttaa, että tekoälyn ja automaation hyödyntäminen edellyttää myös käyttäjiltä halua oppia ja ottaa käyttöön uusia työkaluja. Hänen mukaansa järjestelmämuutoksiin liittyvä muutosvastarinta on edelleen haaste.
– Käyttäjien koulutus ja heidän osallistamisensa prosessiin ovat ratkaisevassa roolissa. Tekoäly voi olla erinomainen apuväline, mutta siitä saadaan paras hyöty vain, jos järjestelmä ja sen tarjoamat mahdollisuudet ymmärretään, Blomqvist painottaa.
Kehitysmyönteisyys avainasemassa
Vaikka Blomqvist ei usko tekoälyn mullistavan taloushallintoa aivan lähivuosina, hän näkee selviä mahdollisuuksia, joita tekoäly ja automaatio voivat tuoda organisaatioille.
– Tekoäly voi auttaa meitä siirtymään entistä tehokkaampiin toimintatapoihin ja keventämään rutiineja. On kuitenkin tärkeää, että organisaatiot lähestyvät tätä kehitysmyönteisesti ja ovat valmiita muuttamaan omia prosessejaan, hän kiteyttää.
Abilita jatkaa tekoälyn ja automaation hyödyntämistä osana asiakkaiden tarpeisiin räätälöityjä ratkaisuja.
— Pyrimme löytämään juuri ne työkalut, jotka tekevät asiakkaidemme arjesta tehokkaampaa ja vähemmän kuormittavaa, Blomqvist summaa.
Kiinnostuitko?
Mikäli haluat lisätietoa Unit4 ERP -toiminnanohjausjärjestelmästä, ota yhteyttä, niin kerromme lisää! |
|
|
| Unit4 ERP: joustava ja kustannustehokas toiminnanohjausjärjestelmä kuntien muuttuviin tarpeisiin |
| 10.12. |
Pystyykö kuntasi toiminnanohjausjärjestelmä reagoimaan nopeasti muuttuviin julkishallinnon vaatimuksiin? Abilita tuo kuntien käyttöön erityisesti julkista sektoria varten suunnitellun Unit4 ERP -toiminnanohjausjärjestelmän, joka mukautuu kuntien tarpeisiin lähes rajattomien konfigurointimahdollisuuksien ansiosta. Järjestelmätoimittajana Abilita ... Lue lisää »Pystyykö kuntasi toiminnanohjausjärjestelmä reagoimaan nopeasti muuttuviin julkishallinnon vaatimuksiin? Abilita tuo kuntien käyttöön erityisesti julkista sektoria varten suunnitellun Unit4 ERP -toiminnanohjausjärjestelmän, joka mukautuu kuntien tarpeisiin lähes rajattomien konfigurointimahdollisuuksien ansiosta. Järjestelmätoimittajana Abilita on erikoistunut kunnalliselle sektorille huolehtien, että kuntasi pysyy ajan tasalla — tehokkaasti ja kustannuksia säästäen.

Kehityspäällikkö Gunilla Sjöholm korostaa Abilitan henkilöstön pysyvyyden merkitystä: ”Tietotaito pysyy meillä talossa, sillä tällä seudulla työntekijät viihtyvät pitkään saman työnantajan palveluksessa”.
Abilitalla on 40 vuoden kokemus Suomen luotettavimpana julkishallinnon järjestelmätoimittajana. Pietarsaaresta käsin koko Suomen alueella toimiva yritys tuntee perusteellisesti julkisen sektorin prosessit, lakivaatimukset ja järjestelmätarpeet.
Gunilla Sjöholm, yksi Abilitan perustajajäsenistä ja nykyinen kehityspäällikkö, korostaa yrityksen sitoutumista julkisen sektorin järjestelmäpuolen kehittämiseen:
— Meille julkinen sektori on ensisijainen prioriteetti. Sopivan kokoisena toimijana pystymme reagoimaan nopeasti lakimuutosten asettamiin vaatimuksiin, mikä auttaa asiakkaitamme pysymään ajan tasalla.
Kuntasektorin raportointivaatimukset muuttuvat usein lyhyellä varoitusajalla, ja valtion asettamat säädökset voivat astua voimaan jopa takautuvasti. Kaikki järjestelmätoimittajat eivät priorisoi uusien ohjelmisto-osien kehittämistä näiden tarpeiden täyttämiseksi, mutta Abilitalla on sekä osaaminen, tarvittavat resurssit että halu vastata tähän haasteeseen.
— Usein säädöksiä annetaan niin lyhyellä varoitusajalla, että niiden toimeenpano voi olla haastavaa. Meillä on kuitenkin valmius rakentaa uusia järjestelmäosioita nopeasti, kertoo Sjöholm.
Kustannustehokas SaaS-ratkaisu ja modernit integraatiotekniikat
Abilita tarjoaa Unit4 ERP -järjestelmän SaaS-pilvipalveluna, jonka ansiosta asiakkaat voivat käyttää ohjelmistoa vaivattomasti paikasta ja kunnan omista palvelinresursseista riippumatta. Toteutamme järjestelmäintegraatiot tehokkaasti modernien integraatiotekniikoiden, kuten REST APIn ja SOAPin, avulla.
Näiden lisäksi kunnille on tärkeää, että järjestelmä tukee myös perinteisiä tekstimuotoisia aineistoja. Tämä on olennaista, sillä kuntien esilaskutusjärjestelmiä voi olla useita. Esimerkiksi vesihuollosta, rakennusvalvonnasta, varhaiskasvatuksesta tai opistojen laskutusjärjestelmistä toimitetaan laskut taloushallintojärjestelmään.
— Jos edellyttäisimme, että kaikki aineistot toimitetaan vain omien määritystemme mukaisesti, kunnalle aiheutuvat kustannukset voisivat nousta huomattavan korkeaksi useiden eri järjestelmätoimittajien taholta. Meille perinteisten aineistojen konfigurointi on melko nopea prosessi, jolloin asiakkaan kokonaiskustannukset pysyvät kohtuullisena, Gunilla Sjöholm selventää.
Valmis kuntamalli helpottaa käyttöönottoa
Abilitalla on laaja kokemus integraatioiden suunnittelusta, ja yritys hyödyntää tätä asiantuntemusta kuntien tarpeiden kartoittamisessa. Gunilla Sjöholm havainnollistaa, kuinka kunnan tietojärjestelmäkartassa voi olla yli 100 integraatiota, jotka kaikki on otettava huomioon toiminnanohjausjärjestelmän vaihtamisen yhteydessä.
— Usein kunnilla ei ole valmiita järjestelmäkarttoja työn tueksi. Meidän kokemuksemme avulla voimme varmistaa, että kaikki tarpeelliset integraatiot huomioidaan käyttöönottovaiheessa, Sjöholm sanoo.
Abilitan kehittämä valmis kuntamalli nopeuttaa käyttöönottoa ja auttaa kuntia standardoimaan prosessejaan.
— Olemme rakentaneet kuntamallin parhaista toimintatavoista, joita olemme oppineet vuosien varrella. Malli kehittyy jatkuvasti ja mahdollistaa kunnille nopeamman ja helpomman järjestelmän käyttöönoton, Sjöholm jatkaa.
Unit4 ERP tarjoaa lähes rajattomasti konfigurointimahdollisuuksia, ja sen joustavuutta voi hyödyntää monipuolisesti. Extension Kit -työkalun avulla kunnat voivat tehdä muutoksia järjestelmään itsenäisesti ilman syvällistä ohjelmointiosaamista.
— Uskon, että Extension Kit on tulevaisuuden työkalu, Gunilla Sjöholm toteaa.
Kiinnostuitko?
Mikäli haluat lisätietoa Unit4 ERP -toiminnanohjausjärjestelmästä, ota yhteyttä, niin kerromme lisää!
|
|
|
| Kunnat - hyödyntäkää mahdollisuutenne kilpailuttaa |
| 04.12. |
Pidimme Kuntamarkkinoilla tietoiskun otsikolla "Hyödynnä mahdollisuutesi kilpailuttaa – hankintalaki on yksinkertainen" ja aihe tuntui olevan ajankohtainen, sillä osa kuulijoista jouduttiin käännyttämään ovelta ja osa seisoi tietoiskun ajan, kun tilasta loppuivat ... Lue lisää »Pidimme Kuntamarkkinoilla tietoiskun otsikolla "Hyödynnä mahdollisuutesi kilpailuttaa – hankintalaki on yksinkertainen" ja aihe tuntui olevan ajankohtainen, sillä osa kuulijoista jouduttiin käännyttämään ovelta ja osa seisoi tietoiskun ajan, kun tilasta loppuivat istumapaikat kesken.
Tietoiskussa Abilitan myyntijohtaja Frej Salmela kertoi 40-vuoden kokemuksella miksi ja miten kuntien kannattaa kilpailuttaa tietojärjestelmät. Tarkoitus on hälventää suurimpia kilpailutukseen liittyviä pelkoja ja antaa vinkkejä, joiden avulla vältätte pahimmat virheet ja pääsette onnistuneeseen lopputulokseen.
Olemme nyt tehneet tietoiskustamme videotallenteen, jotta kaikki halukkaat pääsevät sen kuulemaan. Tallenne löytyy tästä alta, sekä Abilitan Youtube-kanavalta.
|
|
|