Ajankohtaista
Mitä markkinavuoropuhelu tarkoittaa ja miksi se kannattaa tehdä ajoissa?
03.06.
Kuntien hankintaprosessit ovat usein pitkiä, varsinkin kun puhutaan tietojärjestelmäuudistuksista. Liian usein markkinakartoitusta ei tehdä ollenkaan tai se aloitetaan vasta, kun nykyinen järjestelmä on tullut tiensä päähän. Tässä vaiheessa aika on kortilla, henkilöstö kuormittuu ja lopputulos saattaa olla keskinkertainen kompromissi, koska hankintaan ei ole riittävästi aikaa perehtyä. Sen vuoksi markkinoiden tarjontaa kannattaa kartoittaa hyvissä ajoin ennen varsinaisen kilpailutuksen käynnistämistä.
Markkinavuoropuhelun avulla tutustut tarjolla oleviin järjestelmävaihtoehtoihin ja saat apua kuntasi tarpeiden kartoittamiseen.
Mikä on markkinakartoitus ja mitä markkinavuoropuhelu tarkoittaa? Lue eteenpäin, niin kerromme mistä on kyse ja miksi markkinavuoropuhelu kannattaa tehdä ajoissa.
Mikä ero on markkinavuoropuhelulla ja markkinakartoituksella?
Markkinakartoitus on laajempi kokonaisuus, jonka avulla kuntaorganisaatio perehtyy markkinoihin, tuotteisiin, palveluihin ja toimittajiin. Hankinnan valmisteluvaiheessa tehtävä kartoitus voi sisältää esimerkiksi omatoimista tiedonhankintaa, tietopyyntöjä, toimialan kehityksen seurantaa tai muiden hankintayksiköiden kokemuksiin perehtymistä.
Markkinavuoropuhelu on osa julkisten hankintojen suunnittelua ja se voi olla yksi osa markkinakartoitusta. Kunta voi kontaktoida toimittajia itse tai tehdä tietopyynnön eli kutsun markkinavuoropuheluun julkisten hankintojen palvelu Hilmassa, johon palveluntarjoajat lähettävät vastauksensa. Markkinavuoropuhelu auttaa organisaatiota löytämään markkinoiden parhaat toimijat ja käymään keskustelua mahdollisten toimittajien kanssa ennen varsinaisen kilpailutuksen käynnistämistä. Tavoitteena on ymmärtää tarjolla olevat ratkaisut ja varmistaa tulevan hankinnan onnistuminen, jotta kuntaorganisaatio löytää erilaisista vaihtoehdoista parhaan mahdollisen ratkaisun.
Hankintalaki kannustaa käymään markkinavuoropuhelua
Hankintalain mukaan markkinavuoropuhelu on täysin sallittu ja jopa suositeltava käytäntö, kunhan kaikille toimijoille annetaan tasapuolinen mahdollisuus osallistua. Kunta toimii näin sekä strategisesti että vastuullisesti, keräten tietoa hankintaa varten.
Hankintalaki (1397/2016) kannustaa käyttämään markkinavuoropuhelua. Lain 65 § mukaan hankintayksikkö voi ennen kilpailutusta keskustella markkinoilla toimivien ulkopuolisten tahojen, kuten asiantuntijoiden, viranomaisten tai toimittajien kanssa. Näin saadaan tärkeää tietoa hankinnan kohteesta, vaihtoehdoista ja mahdollisista innovatiivisista ratkaisuista. Markkinavuoropuhelu on osa vastuullista ja läpinäkyvää hankintamenettelyä kunhan kunta huolehtii, että ulkopuolisen tahon neuvojen käyttäminen ei johda kilpailun vääristymiseen. Markkinavuoropuhelun avulla kunta voi tehdä kestävämpiä ja paremmin perusteltuja päätöksiä.
Miksi markkinakartoitus kannattaa tehdä ajoissa?
1. Ennakoimalla teet parempia päätöksiä
Aikainen kartoitus avaa näkymän uusimpiin teknologioihin, valmiisiin järjestelmiin ja niiden tuottamiin hyötyihin.
2. Vältät kiireessä tehtäviä päätöksiä
Nopeasti muuttuviin tilanteisiin kannattaa varautua etukäteen. Kun olet jo perillä asioista ja varaat valmisteluun riittävästi aikaa, riskit pienenevät ja prosessi sujuu hallitusti.
3. Kehität omaa toimintaasi
Markkinavuoropuhelu auttaa kuntaorganisaatiota oppimaan ja kehittymään. Sen avulla voi tulla oivalluksia, miten asiat voisi tehdä fiksummin tai helpommin.
Abilita tarjoaa valmiit ja joustavat järjestelmät yli 40 vuoden kokemuksella kuntasi talous- ja henkilöstöhallintoon sekä varhaiskasvatukseen.
Varaa aika markkinavuoropuheluun
Takaisin tiedotteisiin