Uusi Teamcare-palvelu osallistaa sosiaalihuollon asiakkaat |
26.04. |
Abilita Oy lähtee kehittämään uutta ja innovatiivista ratkaisua SOTE-alalle Teamcare Oy yrityksen kautta. Teamcare Oy:n Teamcare-palvelu on suunniteltu vastaamaan SOTE-alan puutteellisten asiakassuunnitelmien, osallisuuden puutteen sekä verkoston tehottomuuden haasteisiin. Teamcare ... Lue lisää »Abilita Oy lähtee kehittämään uutta ja innovatiivista ratkaisua SOTE-alalle Teamcare Oy yrityksen kautta.
Teamcare Oy:n Teamcare-palvelu on suunniteltu vastaamaan SOTE-alan puutteellisten asiakassuunnitelmien, osallisuuden puutteen sekä verkoston tehottomuuden haasteisiin. Teamcare on digitaalinen alusta, joka tehostaa tiedonkulkua, parantaa osallisuutta ja toimijuutta sekä vahvistaa monitoimijaisen yhteistyön laatua eri SOTE-palveluiden kontekstissa. Järjestelmä soveltuu erinomaisesti hyvinvointialueiden omien ja ostettavien palveluiden prosessien ohjaukseen ja valvontaan, joka on nykyään lakisääteistä.
Teamcare kattaa tulevaisuudessa laajasti sote-palveluiden eri toimialueet, mutta aluksi tuotekehityksen pääpaino tulee olemaan lastensuojelun alalla, erityisesti sijaishuollon prosesseissa. Teamcare tarjoaa kokonaisvaltaisen ratkaisun lastensuojelun haasteisiin, keskittyen erityisesti asiakaslähtöisyyteen, osallisuuteen ja tehokkaaseen yhteistyöhön prosessin kaikissa vaiheissa. Nuorten kannalta digitaalinen osallistuminen on erityisen tärkeää, koska se on luontaista ja madaltaa heidän kynnystänsä osallistua oman hoidon suunnitteluun ja seurantaan.
Uskomme Teamcare-palvelun olevan yhteiskunnallisesti merkittävä työkalu, joka tuo huomattavia säästöjä sekä mahdollistaa tyytyväisemmät ammattilaiset, asiakkaat ja omaiset, sanoo Abilitan myyntijohtaja Frej Salmela. Tällä hetkellä mm. sosiaalipalveluiden asiakaskertomukset perustuvat lähes ainoastaan palvelutuottajien antamiin tietoihin sekä viranomaisten tekemiin tulkintoihin tilanteesta. Teamcare voi tuoda tähän muutoksen. Kun asiakas ja hänen omaisensa pääsevät osallistumaan prosessiin, saadaan nykyistä monipuolisempi kuva asiakkaan tilanteesta, jatkaa Teamcare Oy:n toimitusjohtaja Riina Rubinstein.
Teamcare on keksintösäätiön palkitsema ratkaisu, joka esitellään ensimmäistä kertaa Terveydenhuollon ATK-päivillä 27.-29.5.2024 Tampereella.
Etsimme parhaillaan pilottikumppaniksemme hyvinvointialueita, jotka ovat valmiita uudistamaan palvelujaan yhdessä kanssamme. Teamcare soveltuu erityisesti tehostamaan monitoimijaisia palveluita, kuten lastensuojelun palveluita sekä vammaispalveluita, joissa ostopalveluiden laatu sekä asiakkaan ja omaisten osallistuminen ovat avainasemassa kustannustehokkuuden parantamisessa. Pilottihanke pyritään tarjoamaan hyvinvointialueelle mahdollisimman pienillä kustannuksilla hyödyntäen mm. ESR+-hankerahoituksia. Jos mielenkiintonne heräsi, ottakaa yhteyttä, niin keskustellaan lisää.
Lisätietoja:
Teamcare Oy
Toimitusjohtaja
Riina Rubinstein
riina.rubinstein@gmail.com
040 586 6333
Abilita Oy
Myyntijohtaja
Frej Salmela
Frej.salmela@abilita.fi
044 318 2027 |
|
|
Kuntien tehtävä ja vastuu on kilpailuttaa |
22.04. |
Tietojärjestelmähankinnat ovat viime aikoina olleet parrasvaloissa muun muassa markkinaoikeuden tuoreen päätöksen vuoksi. Markkinaoikeudessa todettiin erään hyvinvointialueen jättäneen lainvastaisesti kilpailuttamatta kohtuullisen ison tietojärjestelmähankinnan. Parhaillaan myös hallitus pohtii inhouse-yhtiöitä koskevia mahdollisia lakimuutoksia, ... Lue lisää »Tietojärjestelmähankinnat ovat viime aikoina olleet parrasvaloissa muun muassa markkinaoikeuden tuoreen päätöksen vuoksi. Markkinaoikeudessa todettiin erään hyvinvointialueen jättäneen lainvastaisesti kilpailuttamatta kohtuullisen ison tietojärjestelmähankinnan. Parhaillaan myös hallitus pohtii inhouse-yhtiöitä koskevia mahdollisia lakimuutoksia, joten odotettavissa on muutoksia sidosyksiköiden väliseen toimintaan, sekä julkisiin hankintoihin.
Monet tahot sekä julkisella että yksityisellä sektorilla puhuvat kilpailuttamisen puolesta, eikä syyttä. Julkiset hankinnat ja tuotteiden sekä palvelujen kilpailuttaminen ovat kuntien yhteiskunnallinen tehtävä ja vastuu. Kilpailuttamalla kunnat varmistavat, että tuotteet ja palvelut soveltuvat heidän toimintaansa. Kilpailuttaminen pitää kustannukset kilpailukykyisinä ja oikealla tasolla. Ennen kaikkea kilpailuttaminen tukee tuotteiden ja palveluiden kehittymistä.
Hankinta-Suomi -ohjelma ratkoo hankintojen haasteita
Hankinta-Suomi on julkisen ja yksityisen sektorin yhteinen toimenpideohjelma, jonka tavoitteena on edistää julkisen talouden kestävyyttä ja julkisten hankintojen yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Hankinta-Suomi on varsin tarpeellinen ja hyödyllinen hanke, joka käynnistettiin vuonna 2019 ja tänä vuonna käynnistynyt uusi toimikausi päättyy vuonna 2027. Uuden ohjelmakauden pääpaino tulevat olemaan hallitusohjelmassa määritellyt tavoitteet. Hankinta-Suomen portaalista löytyy paljon tietoa, neuvoja sekä hyviä oppaita ja työkaluja eri hankintayksiköille. Toivottavasti kuntasektori on löytänyt materiaalit ja hyödyntää niitä monipuolisesti.
Yksinkertaistamalla paras lopputulos
Muutamien vuosien ajan on Suomessa kuntasektorilla vallinnut eräänlainen trendi vältellä tietojärjestelmien kilpailuttamista. Kun ei kilpailuteta, ovat hankintavaihtoehdot hyvin rajatut. Kilpailuttamatta jättäminen on selkeä päätös siitä, että tyydytään siihen mitä on saatavilla, riippumatta sen vaikutuksista toiminnan kehittymiseen ja kustannuksiin.
Tuntuu, että hankintalain täyttävää tietojärjestelmäkilpailutusta pidetään lähes mahdottomana tehtävänä, mutta sitä se ei ole. Päinvastoin. Hankinta tulee nimenomaan pitää yksinkertaisena, koska lopputulos ei parane sillä, että koitetaan määritellä sadoittain yksityiskohtaisia vaatimuksia ja sopimuspykäliä. Sanonta ”määrä korvaa laadun” ei päde kilpailutuksissa ja onneksi tähän asiaan on nyt herätty ja aihetta on alettu nostaa enemmän esille.
Markkinavuoropuhelut käyttöön
Osana kilpailutusprosessia pidetään myös markkinavuoropuheluja toimittajien kanssa. Neuvottelumenettelyllä toteutetun kilpailutuksen rinnalla vuoropuhelut ovat oiva keino selvittää markkinatilannetta. Ketkä pystyvät toimittamaan tarpeitamme vastaavan tuotteen tai palvelun? Minkälaisia ratkaisuja on tarjolla ja ennen kaikkea minkälaisia ominaisuuksia niillä on? Mitä vaatimuksia meidän kannattaa kilpailutukseen asettaa ja mitä ei?
Paras keino siis valmistautua kilpailutukseen on käydä dialogia toimittajien kanssa ennen hankinnan julkaisua, mutta vielä tärkeämpää olisi hyödyntää markkinavuoropuheluja säännöllisin välein, vaikka uudet hankinnat eivät olisikaan ajankohtaisia juuri kyseisellä hetkellä. Tällä tavalla tutustutaan tarjontaan, toimittajiin sekä ratkaisuihin ja pysytään ajan tasalla siitä, mitä markkinoilla tapahtuu ja mihin suuntaan kehitys kulkee. Markkinakartoituksen avulla pystytään paremmin hahmottamaan, onko tarjolla ratkaisuja, jotka paremmin tukisivat omaa toimintaa, ja ennen kaikkea auttaisivat organisaatiota kehittymään ja toimimaan kustannustehokkaammin.
Frej Salmela, myyntijohtaja
|
|
|
Abilita Service Desk loma-aikana |
19.04. |
Asiakkaidemme tulee varmistaa pääsy Abilita Service Deskiin myös loma-aikana. Olkaa ajoissa yhteydessä Abilitaan servicedeskin kautta, mikäli teillä on tarve avata uusia käyttäjiä loma-ajaksi. Turvataksemme hyvän tietosuojan ja korkean laadun ... Lue lisää »Asiakkaidemme tulee varmistaa pääsy Abilita Service Deskiin myös loma-aikana.
Olkaa ajoissa yhteydessä Abilitaan servicedeskin kautta, mikäli teillä on tarve avata uusia käyttäjiä loma-ajaksi.
Turvataksemme hyvän tietosuojan ja korkean laadun asiakasyhteyksissä, Abilita käsittelee ainoastaan service deskiin rekisteröidyt pyynnöt. |
|
|
Marit aloitti taloushallinnon konsulttina |
17.04. |
Nimeni on Marit Pukkila, olen 46 vuotias. Aloitin maaliskuussa työt Abilitalla Unit4 ERP- taloushallinnon konsulttina. Olen koulutukseltani merkonomi ja työkokemusta minulla on yli 20 vuoden ajalta Abilitan eri ohjelmista. ... Lue lisää »Nimeni on Marit Pukkila, olen 46 vuotias. Aloitin maaliskuussa työt Abilitalla Unit4 ERP- taloushallinnon konsulttina.
Olen koulutukseltani merkonomi ja työkokemusta minulla on yli 20 vuoden ajalta Abilitan eri ohjelmista.
Istumatyön vastapainoksi käyn kuntosalilla ja pitkillä kävelylenkeillä sekä rentoudun musiikkia kuunnellen. Viihdyn vapaa-ajalla myös perheen parissa kotona.
|
|
|
Anette on uusi taloushallinnon konsulttimme |
10.04. |
Nimeni on Anette Möuts, 43-vuotias. Aloitin maaliskuussa Unit4 ERP -järjestelmäkonsulttina taloushallintopuolella. Olen koulutukseltani kauppatieteiden maisteri ja työkokemusta kirjanpidosta useilta eri toimialoilta. Olen työskennellyt myös paljon järjestelmäkehityksen ja prosessien parantamisen parissa, mikä ... Lue lisää »Nimeni on Anette Möuts, 43-vuotias. Aloitin maaliskuussa Unit4 ERP -järjestelmäkonsulttina taloushallintopuolella. Olen koulutukseltani kauppatieteiden maisteri ja työkokemusta kirjanpidosta useilta eri toimialoilta. Olen työskennellyt myös paljon järjestelmäkehityksen ja prosessien parantamisen parissa, mikä on ollut tärkeää vastapainoa päivittäiselle työlleni.
Vapaa-aikaani vietän mielelläni perheeni kanssa, olemme aktiivinen perhe, joka hiihtää talvella ja suunnistaa kesällä. Nautimme myös matkustamisesta ja lomilla tutustumme mielellämme matkailuautoillen uusiin paikkoihin Suomessa ja Euroopassa.
|
|
|
Tammelasta uusi Päikky -asiakas |
25.03. |
Tammelan kunta halusi käyttöönsä kokonaisvaltaisen pilvipalveluratkaisun varhaiskasvatuksen toiminnanohjaukseen ja kilpailutti hankinnan vuoden 2023 lopulla. Kilpailutuksen voitti Abilitan Päikky-järjestelmä, joka parhaiten vastasi Tammelan vaatimuksiin. Vaatimuksena oli muun muassa kolme referenssiasiakkuutta vastaavan ... Lue lisää »Tammelan kunta halusi käyttöönsä kokonaisvaltaisen pilvipalveluratkaisun varhaiskasvatuksen toiminnanohjaukseen ja kilpailutti hankinnan vuoden 2023 lopulla. Kilpailutuksen voitti Abilitan Päikky-järjestelmä, joka parhaiten vastasi Tammelan vaatimuksiin. Vaatimuksena oli muun muassa kolme referenssiasiakkuutta vastaavan järjestelmäkokonaisuuden toimittamisesta Saas -palveluna viimeisten kolmen vuoden ajalta ja järjestelmien tulee olla käytössä referenssiasiakkailla edelleen. Tammelan käyttöönotto tapahtuu kevään 2024 aikana.
Olemme innoissamme ottamassa käyttöön uuden Päikky asiakasjärjestelmän. On hienoa, että meillä on käytössä Päikky-järjestelmä, johon saamme kirjattua helposti kaikki työssä tarvittavat asiakastiedot, henkilöstön työvuorosuunnitelmat, lasten vasut ja muut tärkeät tiedot. Järjestelmä hoitaa monta asiaa tietoturvallisesti ja työntekijöille jää aikaa varhaiskasvatuksen työlle, sanoo Tammelan varhaiskasvatuspäällikkö Paula Laakso.
Päikyn myötä saamme käyttöön tietoturvallisen viestintäkanavan lasten huoltajien kanssa. Tieto kulkee reaaliajassa ja helposti mobiilin välityksellä. Henkilöstö on ollut myös kovin ilahtunut työvuorosuunnittelun siirtymisestä mobiiliin, koska enää ei tarvitse rientää katsomaan työvuorolistoja kansiosta, kun ne ovat saatavilla mobiilissa. Emme ole enää sidoksissa paikkaan ja aikaan, kun meillä on käytössä Päikky, Laakso vielä lisää.
Kilpailutuksen voitto vahvistaa Abilitan asemaa varhaiskasvatuksen järjestelmätoimittajana Suomessa.
|
|
|
Abilitan ratkaisu DVV:n uuden muutosrajapinnan käyttämiseen |
22.01. |
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) tarjoaa vielä vuoden 2024 ajan väestötietojen päivityspalvelua kahdella tavalla. Vanha päivitystiedostoihin perustuva tapa poistuu käytöstä 2024 loppuun mennessä. Uusi tapa on palveluväylän kautta käytettävä DVV:n Muutosrajapinta-palvelu. ... Lue lisää »Digi- ja väestötietovirasto (DVV) tarjoaa vielä vuoden 2024 ajan väestötietojen päivityspalvelua kahdella tavalla. Vanha päivitystiedostoihin perustuva tapa poistuu käytöstä 2024 loppuun mennessä. Uusi tapa on palveluväylän kautta käytettävä DVV:n Muutosrajapinta-palvelu.
Abilitan ratkaisu muutosrajapinnan käyttämiseen sisältää tietokannan, johon väestötiedot tallennetaan ja välityspalvelimen, jonka avulla päivitystiedot noudetaan.
Väestötiedot tallennetaan Abilitan pilvessä sijaitsevaan tietokantaan. Tietokanta sijaitsee Suomessa. Tietokantaan tallennetaan kunnan koko väestöaineisto. Päikky Hallinto käyttää tietokantaan tallennettua väestötietoa tarkistaessaan asiakkaiden perhesuhteita, osoitteita, huoltajuussuhteita ym. varhaiskasvatuksen hallinnon tarvitsemia henkilötietoja. Ohjelma tarkistaa tietoja automaattisesti, mutta käyttäjä voi myös tehdä asiakkaan tietojen tarkistuksen halutessaan.
Välityspalvelin muodostaa yhteyden DVV:n muutosrajapinta-palveluun ja noutaa sieltä päivitykset väestötietoihin. Välityspalvelin mahdollistaa tietojen hakemisen tarjoamalla liittymän palveluväylään. Palveluväylä on osa Suomi.fi-kokonaisuutta, se on eri palveluiden yhteisesti käyttämä tiedonsiirtoväylä. Väestötietojen nouto tapahtuu ajastetusti ja automaattisesti. Kunnan käyttäjän ei siis enää tarvitse itse noutaa päivitystiedostoja ja asentaa niitä kunnan väestökantaan.
Muutosrajapinnan käyttöönotto siivoaa pois mahdolliset virheet, joita väestötietoihin on kertynyt vuosien mittaan. Inhimillisen virheen mahdollisuus poistuu, kun väestötietojen päivitys on automaattista. |
|
|
Abilita on jälleen saanut Great Place to Work -sertifikaatin |
11.01. |
Olemme iloisia voidessamme ilmoittaa, että Abilita saa virallisesti jatkaa Great Place to Work -sertifioituna yrityksenä! Sertifiointi on tehty nyt kolmena vuonna peräkkäin ja olemme saavuttaneet joka vuosi parempia tuloksia, ... Lue lisää »Olemme iloisia voidessamme ilmoittaa, että Abilita saa virallisesti jatkaa Great Place to Work -sertifioituna yrityksenä!
Sertifiointi on tehty nyt kolmena vuonna peräkkäin ja olemme saavuttaneet joka vuosi parempia tuloksia, joten saamme olla ylpeitä itsestämme!
Great Place to Work -sertifikaatti on osoitus yrityksen sitoutumisesta sellaisen työpaikkakulttuurin luomiseen, jossa työntekijät viihtyvät ja kehittyvät, mikä on tärkeää sekä työntekijöiden hyvinvoinnin että yrityksen kasvun kannalta.
Sertifikaatin saaminen ei kuitenkaan tarkoita, että työ päättyy – se on vain yksi jatkuvan parantamisen virstanpylväistä. Olemme edelleen sitoutuneet parantamaan työpaikkakulttuuriamme ja ottamaan huomioon jokaisen työntekijän palautteen ja tarpeet.
Andreas Liljedahl
Toimitusjohtaja, Abilita Oy
|
|
|
Tietojärjestelmien kilpailuttamisella tukea toiminnan kehittämiseen |
20.11. |
Julkinen sektori toimii suurten tehostamispaineiden alla, kun toimintaa ja prosesseja tulee jatkuvasti kehittää. Kunnat ovat vuosia kamppailleet budjettien, resurssivajeen ja tehtäviensä kanssa, eikä tilanne ole helpottunut. Osana kehittämistoimenpiteitä moni kunta ... Lue lisää »Julkinen sektori toimii suurten tehostamispaineiden alla, kun toimintaa ja prosesseja tulee jatkuvasti kehittää. Kunnat ovat vuosia kamppailleet budjettien, resurssivajeen ja tehtäviensä kanssa, eikä tilanne ole helpottunut. Osana kehittämistoimenpiteitä moni kunta on viimeisen vuosikymmenen aikana ulkoistanut paljon toimintoja aina lumen aurauksesta talous- ja henkilöstöpalveluihin.
Muun muassa digitalisaatiota ja automatisointia pidetään yhtenä ratkaisuna kuntien vaikeaan tilanteeseen, jossa toimintaa yritetään tehostaa entistä vähemmillä käsipareilla ja niukoilla budjeteilla.
- Nykyaikaiset ja joustavat tietojärjestelmät ovat edellytys julkisen sektorin kehittymiselle, sanoo Abilitan myyntijohtaja Frej Salmela.
Kaikista kalleinta on tekemättömyys
-Tietojärjestelmät luovat pitkälti raamit kunnan toiminnan kehittämiselle, Salmela toteaa.
Kehitystä vie eteenpäin hyvin suunniteltu ja toteutettu järjestelmien kilpailutus. Erityisen suureen rooliin ICT-kilpailutus nousee silloin, kun käytössä on vanhentuneita järjestelmiä, jotka estävät toimijan, kuten kunnan, oman toiminnan eteenpäin viemisen. On kuitenkin huolestuttavaa todeta, että moni kunta välttää kilpailuttamasta tietojärjestelmiä.
Jos kunta välttelee kilpailutusta tai valitsee in-house hankinnalla sen ainoan valittavissa olevan järjestelmän, tekee se silloin myös päätöksen jatkaa tavalla, joka ei välttämättä ole paras ja hyödyllisin ratkaisu kunnan toiminnan kehittämisen kannalta. Ja se saattaa käydä kalliiksi.
Oma tuotanto vai parhaat ratkaisut markkinoilta
Uusi, sekä mielenkiintoinen että huolestuttava ilmiö kilpailuttamatta jättämisen lisäksi on se, että kunnat ovat lähteneet haastamaan kaupallisia toimijoita ja kehittävät nyt itse tietojärjestelmäratkaisuja. Esimerkiksi eVaka on muutaman kaupungin kehittämä varhaiskasvatuksen toiminnanohjausjärjestelmä, jonka tuotekehityksestä ja ylläpidosta he vastaavat itse. Myös mm. Helsingillä on ollut oma vastaava Asti-hankkeensa. Kunnat ovat jo vuosia ulkoistaneet paljon toimintoja ja siinä valossa päätös ryhtyä nyt itse vastaamaan tietojärjestelmien kehittämisestä, on todella hämmentävä.
Kehittämistyö asettaa aivan uudenlaisia haasteita kuntien toiminnalle. Moni kunta on pienentänyt ICT osastojaan, ja moni on myös ulkoistanut tietohallintonsa. Kun päätetään lähteä itse kehittämään järjestelmäratkaisuja, päätetään samalla myös ICT-osaamisen lisätarpeesta, koska jonkun täytyy vastata järjestelmän tuotekehityksestä, riippumatta siitä, keneltä kehitystyö ostetaan. Kunnat ovat itse vastuussa myös uusien ominaisuuksien testauksesta ja tuotantoon ottamisesta, ylläpidosta sekä tuesta. Tehtäviä ja vastuita on paljon, eikä yksikään ole kovin helppo.
Oma tuotanto tarkoittaa kehittämisvapauden lisäksi myös sitä, että on riippuvainen siitä omasta tuotannostaan. Markkinatoimija kehittää jatkuvasti järjestelmiään tuhansia henkilötyötunteja käyttäen kaikkien asiakkaiden palautteen ja tarpeiden perusteella, jonka ansiosta järjestelmät kehittyvät nopeasti ja uusia versioita päivitetään asiakkaille useitakin kertoja vuodessa. Kunnat taas kehittävät oman budjettinsa ja resurssiensa varassa, jolloin kehitystahti on aivan toinen. Kun vielä huomioidaan, että järjestelmien elinkaari tulee olla vähintään 10 vuotta, sitoudutaan isoihin haasteisiin todella pitkäksi aikaa.
Parhaillaan käydään jälleen keskustelua kuntien perustehtävistä ja miten jotain vastuita ja tehtäviä voitaisiin karsia. – Kysymys kuuluukin, onko tietojärjestelmien kehittäminen kuntien uusi perustehtävä? ihmettelee Salmela.
|
|
|