Siirry tekstisisältöön ›
SV FI

Ajankohtaista

Ajankohtaista

VARHAISKASVATUKSEN PALVELURAKENNE – MAHDOTTOMUUKSIEN YHTÄLÖ


22.03.

Vuodenvaihteen tienoilla kävin ilahduttavan keskustelun erään suuren kaupungin tietohallintopäällikön kanssa varhaiskasvatuksen tietojärjestelmistä. Kaupunki ja seutukunta olivat herättäneet ajatuksen kokonaan uudenlaisesta tietojärjestelmien ekosysteemistä, joka palvelisi varhaiskasvatusta vielä vuosienkin päästä. Syy miksi ilahduin, oli se, että kuntatoimijan aloittamana tällainen keskustelu tulee harmillisen harvoin vastaan ja vielä harvemmin juuri varhaiskasvatuksen järjestelmien osalta.

 

Entiseen lasten päivähoitoon ja nykyiseen varhaiskasvatukseen on vuosien saatossa syntynyt lukuisia eri palveluvariaatiota, joiden kanssa yritetään vain pärjätä, vaikka ne eivät tue nykyistä toimintaa. Varhaiskasvatus on pullollaan osapäiviä, kokopäiviä, erilaisia kertoimia, vuorohoitoa, iltahoitoa ja lukuisia muita vaatimuksia. On alennuksia ja hyvityksiä sekä käyttö- ja täyttöasteita, jotka ovat kuntakohtaisia ja sekoittavat ajatusta helposti. Vaatii suurta ammattitaitoa pysyä kärryillä kaikista tarjottavista ja vaadittavista palveluista.

Asiakasta, eli perhettä, on vuosien saatossa ymmärretty liiankin hyvin, ja nyt käsissä on palvelukonsepti, jonka hallinta on vähintäänkin haastavaa. Uusiin tarpeisiin on aina luotu uusi palvelu, ja näin syntynyttä monimutkaista kokonaisuutta yritetään nyt ylläpitää järjestelmäratkaisuilla, joissa jopa kaoottisetkin vaatimukset voivat nousta keskiöön.

 

”Mutta miten selvitä näistä vuosien varrella kerääntyneistä rakenteellisista haasteista, jotka ovat myös erittäin kalliita toteuttaa?”

 

Vuosien varrella on tullut vastaan lukuisa määrä julkisten hankintojen vaatimusluetteloita, joissa on nimetty isoja ja pieniä asioita, joita tietojärjestelmäratkaisun tulee kyetä hoitamaan. Kumuloitunut palvelukonsepti on hankkijalla muotoutunut niin valtavaksi, että vaatimukset ovat yhä tarkempia ja laajempia. Useasti yksittäiset vaatimukset ovat jopa ristiriitaisia keskenään. Vaatimuksista ei ole voitu karsia, vaan niitä on kerätty vain lisää.

Vastaani tulee monesti myös useiden kuntien yhteishankintoja. Vaatimusluetteloita selatessa ilmenee, että mikään kilpailutuksessa mukana olevista organisaatioista ei tule ottamaan kaikkia vaadittuja ominaisuuksia käyttöön. Koska yksi kunta haluaa yhtä ja toinen toista, tulisi yhden ja saman ratkaisun kyetä palvelemaan kaikkia hiukan eri tavalla.

Hankintojen syklin hitaus aiheuttaa myös vanhentuneita vaatimuksia. Se mikä oli hankintaa aloitettaessa muutama vuosi sitten relevanttia, onkin jo moneen kertaan muuttunut joko valtiovallan tai paikallisten muutosten johdosta.

 

"Järjestelmätoimittajan syliin kaatuu kaikki kuntakentän historia ja haasteet, joita se parhaan kykynsä mukaan yrittää ensin ymmärtää ja sitten vielä ratkaista."

 

Vaatimusten määrittely on tietenkin suora kuvaus itse toiminnasta. Eletään ristiriitaisuuksien maailmassa, jossa valtion ja kunnan politiikka määrittelee yksittäistä asiakasta koskevia asioita. Samaan hengenvetoon puhutaan lapsen edusta, kustannusten leikkaamisesta ja pedagogiikasta, tietosuoja-asetusta unohtamatta, mutta ei vaivauduta ajattelemaan miten ne vaikuttavat tarjottavaan palvelukokonaisuuteen. Kuin huomaamatta hoidetaankin oiretta eikä itse sairautta. Tulisiko siis varhaiskasvatuksen rakenteelle tehdä jotain?

 

Varhaiskasvatuksen toimija on saatettu hankalaan tilanteeseen ja ristipaineeseen. Vähemmällä tulisi tehdä nyt enemmän, kuitenkin kaikki vanha taakka säilyttäen. Tällaisista lähtökohdista toimijan tulee parhaansa mukaan selviytyä ja etsiä toimivia ratkaisuja.

 

Rakenteellisista haasteista ei päästä eroon, ellei koko palvelurakennetta uusita. Tarvitaan kuitenkin innovatiivista näkökulmaa, jolla kurkotetaan tulevaisuutta kohti ja uskalletaan ajatella asioita uudelleen. Voidaanko palvelutarjontaa yksinkertaistaa? Voidaanko rakentaa uutta kansalliseen palvelustrategiaan pohjautuvaa toimintamallia, johon myös järjestelmätoimittajan olisi helpompi hypätä mukaan? Mahdottomien ja ristiriitaisten vaatimusten välissä ei voi toimia palvelun tuottaja, kuten ei myöskään järjestelmien toimittaja. Haaste on samalla poliittinen, mutta myös varsin arkinen. Miten vastata perheiden muuttuneeseen arkeen yksinkertaisella, mutta luovalla tavalla, joka olisi myös kustannuksiltaan kohtuullinen?

 

Jaakko Hautamäki

Myyntipäällikkö, Abilita

 


Takaisin tiedotteisiin
Asiakaspalvelu

Mainostoimisto Semio | Webio julkaisujärjestelmä