Siirry tekstisisältöön ›
SV FI

Ajankohtaista

Ajankohtaista

Päiväkotien hoitoaikasovellukset mahdollistavat laadukkaan hoidon


06.04.

Ylen julkaisemassa artikkelissa (27.3.2018) käsiteltiin hoitoaikasovellusten yleistymistä kunnissa. Varhaiskasvatuksen henkilöstön keskittyessä omaan tehtäväänsä lasten kanssa, on avuksi otettu työtä helpottavia sovelluksia.

 

Paperilapuilla rastitettavat tai ylivedettävät nimet on aiemmin kirjattu ja siirretty päivittäin tai viikoittain käsin tietokoneelle, josta tulostettu paperi on viety toisaalle käsiteltäväksi laskutusta varten. Vanhempien kanssa on viestitelty niin paperilapuilla, tekstiviestein kuin WhatsApp-ryhmissäkin.

 

Artikkelissa kuvataan, kuinka monenkirjavat käytännöt on yhdenmukaistettu sähköisellä kokonaisjärjestelmällä, jossa helposti ja joustavasti viestitellään ja kirjataan lasten läsnäolo ja josta tieto kulkeutuu suoraan laskutukseen asti. Yksi ratkaisu on korvannut monta aikaisemmin käsin tehtyä työvaihetta.

 

Järjestelmien käyttöön liittyy yleensä luopuminen vanhasta toimintatavasta ja uuden mallin käyttöönottaminen. Tällöin järjestelmää mukautetaan vastaamaan kunkin toimijan omaa toimintakulttuuria, jota ohjaavat erilaiset ohjeistukset ja säännöt. Ylen jutussa Turkulainen Hanna Honkanen piti Päikky-järjestelmää helppokäyttöisenä, mutta pohti asiaa; ”Jos esimerkiksi olen ilmoittanut hakevani lapsen neljältä ja pääsenkin hakemaan jo kahdelta, järjestelmä ei osaa automaattisesti hyvittää tätä aikaa minulle. Nopeat muutokset ovat hankalia.” On syytä huomata, että hoitoaikahyvityksiä ohjaa kunnan varhaiskasvatuksen maksusäännöt, ei sovelluksen rajoitukset. Toimintakulttuurin merkitys asiakaskokemukseen onkin erittäin suuri.

 

Artikkelissa pohdittiin myös sovellusten kustannuksia erityisesti pienille kunnille. Jos suhteutetaan sovellusten kustannuksia, voidaan todeta, että mobiiliratkaisu maksaa arviolta n. 0,5% lapsen hoitomaksusta. Sähköisten ratkaisujen käyttöönotto ei siis ole pienellekään kunnalle ylivoimainen ottaen huomioon sen käytöstä syntyvä säästö esimerkiksi työvuorosuunnittelun ja työaikojen osalta. Myös hävikkiruoan vähentyminen on merkittävä kustannussäästö eteenkin erityisruokavalioiden osalta.

 

Päikky-ratkaisuun ollaan kunnissa erittäin tyytyväisiä. Kuten artikkelissakin todetaan, on asiakaspalaute hyvää. Kehuja saa helppo sähköinen viestintä, automaattiset muistutusviestit sekä vaivaton ja joustava käyttö.

 

Järjestelmät kehittyvät koko ajan asiakkaiden tarpeiden mukaan. Jatkuvan kehityksen ansiosta voidaankin todeta, että asiakastyytyväisyys on Päikkyä käyttävissä kunnissa parantunut merkittävästi.

 

Jaakko Hautamäki / Abilita

 

Ylen artikkeli löytyy täältä.


Takaisin tiedotteisiin
Asiakaspalvelu

Mainostoimisto Semio | Webio julkaisujärjestelmä