Unit4 Connect asiakaspäivät Englannissa – Future at work

Unit4 Connect UK keräsi 11-12.10 Manchesteriin arviolta noin 500 osallistujaa eri aloilta. Eniten edustettuna olivat julkinen sektori sekä opetustoimi. Tuoteuutuuksien lisäksi päivien aikana puhuttiin paljon myös tulevaisuudesta – future at work – ja siitä, mitä haasteita ja vaatimuksia tulevaisuus tuo tullessaan.

Työympäristö on muuttumassa yhteiskunnan mukana. Suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle ja nuoria astuu tilalle. Yleiseurooppalainen ilmiö on, että kaikkia poistuvia ei saada korvattua. Joko yksinkertaisesti ei ole työvoimaa saatavilla, tai taloudellisista syistä uusia ei voida palkata. On siis pystyttävä enempään vähemmillä resursseilla. Nuoret ovat myös sitä sukupolvea, jolle tietotekniikka ei ole lisä, vaan ennemminkin luonnollinen osa arkipäivää. He tulevat siis vaatimaan aivan toisenlaisia ratkaisuja, kuin tällä hetkellä töissä olevat ja eritoten pian eläkkeelle jäävät ovat vaatineet.

Selvänä pidetään myös sitä, että kolmannes lähitulevaisuuden työtehtävistä on vielä keksimättä. On siis syntymässä huomattava määrä aivan uusia työtehtäviä ja työpaikkoja. Mitä ilmeisemmin niitä töitä ei tulla tekemään tämän päivän tietoteknisillä ratkaisuilla, koska uudet työpaikat syntyvät osittain nimenomaan digitalisoinnin ja tietotekniikan entistä tehokkaamman käytön myötä.

Future at work – mitä kaikkea se tuo tullessaan? Osan asiosta tiedämme ja osan voimme arvata, mutta osa on edelleen sumun peitossa. Selvää on, että tietotekniikan entistä tehokkaampi hyödyntäminen on edellytys kehitykselle. Ihmiset tulevat vaatimaan entistä sujuvampia ja toisiinsa integroituvia ratkaisuja. Unit4 on jo jonkin aikaa kehittänyt sovelluksiinsa rajapintoja yleisimpiin viestintä- ja kommunikointiratkaisuihin, kuten Skypeen, Slackiin, WhatsAppiin jne. Koska huomattava joukko ihmisiä käyttää päivittäin esim. SOME-sovelluksia, miksei näitä sovelluksia ja käyttöliittymiä hyödynnettäisi työelämässäkin? Miksi pakottaisimme ihmiset vaihtamaan jatkuvasti sovelluksesta toiseen, kun sovellus sinänsä ei ole se kiinnostava asia, vaan se mitä sillä saadaan aikaan?

Unit4 keskittyy vahvasti kehittämään ratkaisujaan entistä avoimemmiksi. Esimerkiksi viestipohjainen digitaalinen assistentti Wanda on jo nyt osa Unit4 Business World -järjestelmää. Järjestelmien käyttö toisten sovellusten ja toisten käyttöliittymien kautta on niinikään tärkeä osaa kehitystä. Unit4:lla nähdään, että eristäytyminen omaan ohjelmistomaailmaan ei ole ratkaisu, vaan on tartuttava toimeen ja muututtava muuttuvan maailman mukana.