Päivähoito herättää tunteita

Päivähoito on noussut yllättäen kunnallisvaalien kuumaksi teemaksi. Samaan aikaan vanhemmat käyvät somessa kiivaasti keskustelua hinnoitteluperusteista ja alueellisesta tasa-arvoisuudesta.

Päivähoidon optimaalinen organisointi helpottuisi huomattavasti, jos osapuolille kyettäisiin tarjoamaan sellaiset työkalut, joiden käyttö on helppoa ja joiden tuottama informaatio olisi heti käytettävissä. Tuntuu siltä, että tarjotut kepit ja/tai porkkanat eivät nyt kohtaa.

Lasten vanhemmat valittavat, että hinnoittelun perusteet toimivat huonosti. Monessa yhteydessä kuultu puhe tuntiperusteisesta laskutuksestakin on harhaanjohtavaa, kun todellisuudessa käytössä on hoitotuntien määrään perustuvat hintaluokat. Korkeampaan hintaluokkaan siirtyminen sujuu nopeasti, mutta matalampaan siirryttäessä vanhemmille syntyy toteutusviiveestä heti ajallista tappiota.

Vaikka jatkuvat hoidontarve-kyselyt tuntuvatkin turhauttavilta vanhempien näkökulmasta, on otettava huomioon, että päivähoidon järjestäjälle syntyy lasten poissaolojen ilmoittamattajättämisistä turhia kuluja. Esimerkkinä eräässä keskikokoisessa kaupungissa turhista ruokavarauksista ja työntekijöistä kertyi kesäkuukausien aikana yli 100 000 euron ylimääräinen kustannus.

Vanhempien olisi hyvä muistaa, että työntekijöiden työaikasuunnittelu tapahtuu yleensä kolmen viikon jaksoissa, eli läsnäoloja ei kysytä etukäteen syyttä. Kun läsnäolojen ilmoittamisen rajapinta on helppokäyttöinen, lasten läsnäolojen kirjaamiseen käytetään uudempaa teknologiaa ja hintarakenteesta tehdään houkutteleva, päästään päivähoidon järjestelyn optimoinnissa eteenpäin.

Järjestelmät tarjoavat mahdollisuudet digitalisaation hyödyntämiseen. Jos porkkanat ja kepit suunnitellaan kaikkia osapuolia ajatellen ja syistä sekä seurauksista informoidaan selkeästi, voidaan olettaa, että syntyy ratkaisu, jota voitaisiin hyödyntää useammallakin paikkakunnalla alueellista tasa-arvoa edistävästi.

Ja muistetaan tämän pohdinnan ja ratkaisun rakentamisen keskellä ajatella ja ottaa huomioon myös se, että kaiken keskiössä on lapsi ja hänen näkökulmansa!