Miten varhaiskasvatuksessa voidaan tarjota enemmän aikaa lapsille?

Päiväkoti ei ole pelkkä rakennus, eikä päivähoito pelkkä palvelu. Toimiva varhaiskasvatuksen järjestelmä antaa enemmän aikaa lapsille.

Kunnat uusivat kiihtyvällä tahdilla vanhentuneita varhaiskasvatuksen järjestelmiään. Uusille järjestelmille asetetaan lukuisia vaatimuksia, jotka helpottavat käyttöä ja mahdollistavat täysin uudenlaisen tavan toimia. Jotta varhaiskasvatuksessa voidaan siirtyä hoitoaikaperusteiseen laskutukseen, tarvitaan sitä tukeva järjestelmä, sekä myös aktiivista työpanosta henkilökunnalta.

Erityisen tärkeää on, että käyttäjät oppivat järjestelmien käytön mahdollisimman hyvin, jotta uusien toimintatapojen hyödyt saadaan vietyä osaksi arkipäivää.

Järjestelmien uusimisessa katse käytettävyyteen

Jotta työmäärä ei entisestään lisäänny, tulisi järjestelmiä hankittaessa kiinnittää enemmän huomiota käytettävyyteen ja niiden keskinäiseen keskusteluun. Helpot käyttöliittymät, joustavat tietojen siirtymiset ja visuaalisesti opastavat toiminnallisuudet ovat nykyaikaa ja niiden tulisi olla myös vaatimuslistan kärjessä.

Hankintaa tehdessä tulisi tutkia myös: miten kyseinen järjestelmä onnistuu hyödyntämään muiden ratkaisujen erinomaisuutta ja miten järjestelmän saa helposti liitettyä jo käytössä oleviin, tai tulevaisuudessa haluttaviin toiminnallisuuksiin. Tämä siksi, että monoliittisten ratkaisujen aika on ohi ja tilalle ovat tulleet helposti toistensa kanssa keskustelevat mikroratkaisut.

Nykyaikainen varhaiskasvatuksen ratkaisu tarjoaa:

• avun lasten päivähoidon hallinnointiin
  • välineet hoitohenkilökunnan ja vanhempien sähköiseen asiointiin
  • välineet varhaiskasvatuksen hallinnon ajantasaiseen tiedonsaantiin

Uusi oppi osaksi arkipäivää

Muutokset vaativat aina käyttäjiltä sopeutumista ja uuden opettelua. Tavallinen tilanne työelämässä on, että tekemistä on paljon, töitä jää rästiin ja uusia tulee ovista ja ikkunoista. Pysähtyminen on vaikeaa silloin, kun on kiire, mutta joskus se on kuitenkin ainoa vaihtoehto, jotta uusien toimintatapojen hyödyt (esim. ajankäytön optimointi) saadaan vietyä osaksi arkipäivää.

Uuden oppiminen on onneksi kuin pyörän selkään hyppäämistä, matka sujuu moninkertaisella nopeudella, kunhan pyörä vain saadaan liikkeelle. Mutta ensin tulee uskaltaa pysähtyä, katsoa mistä lähdetään liikkeelle ja luoda tavoite sille, milloin ollaan perillä. Sitten vain hypätään pyörän selkään ja aletaan polkemaan. Uskallus on myös oppismatkan ensimmäinen etappi.