Mitataanko mennyttä vai tutkitaanko tulevaa?

Abilita osallistui marraskuun lopulla Profession järjestämään Tulevaisuuden taloushallinto 2017-tilaisuuteen, jossa tapahtuman kohderyhmänä oli julkisen talouden edustajat ja pääroolissa tietenkin sote ja digitalisaatio. Päivien aikana puhuttiin paljon ulkoistamisesta, palvelukeskuksista, talousohjauksesta ja toimintojen automatisoinnista, mutta todellisuus kulminoitui siihen, että teollisuuden edustajalla oli selkein visio talousfunktion tulevaisuuden vaatimuksista ja mahdollisuuksista.

Taloushallinto on kunnissa toiminut perinteisesti tiedonkeruun päätepisteenä. Tiedot on raportoitu edelleen laskentatoimen perinteisissä muodoissa kuntapäättäjille, verottajalle, Tilastokeskukselle, Kuntaliitolle jne. Pelkän mittaamisen sijasta tulevaisuuden tavoitteena lienee tiedon analysointi ja lisäarvon tuottaminen johtamiseen ja ohjaukseen?

Tällä hetkellä kuntatason ”digiloikka” tuntuu olevan sellaisten toimintojen ja prosessien ketjutus ja automatisointi, joka on teollisuudessa toteutettu jo vuosituhannen vaihteessa. Tekoälyä ja itseohjautuvuutta ei oikein uskalleta edes kuvitellakaan sovellettavan esimerkiksi kuntien kunnossapidon, huollon ja hankintojen ohjaukseen, jossa järkevällä resursoinnilla, kohdentamisella ja logistisella suunnittelulla olisi mahdollisuus merkittävään tehokkuuden ja skaalautuvuuden kehittämiseen.

Jospa pienet kunnat satsaisivat yhdessä esimerkiksi itseohjautuvaan järjestelmään, jossa optimaalinen työnsuunnittelu, projektimiehitys ja aikataulutus tehdään yhteiseen talousinformaatioon ja tekoälyyn perustuvien algoritmien antamien vaihtoehtojen avustuksella? Jokainen kuntalainen on varmasti törmännyt tilanteeseen, jossa juuri tehty asfaltointi avataan kuidunvetoa tai viemäröintiä varten tai kaikki kadut asfaltoidaan samaan aikaan niin, että liikenne jumiutuu -  olisiko parannettavaa?